W czwartek 28 września wyłączono system Śląskiej Karty Usług Publicznych – dotąd główny sposób obsługi płatności za komunikację miejską ZTM. System ŚKUP zastępuje nowe rozwiązanie pod nazwą Transport GZM. Aplikację pod tą nazwą i nowy portal klienta – wraz z nowym sposobem zakupu biletów przez skanowanie kodów – udostępniono pasażerom z początkiem sierpnia br. W ostatnich dniach dane ze starego systemu miały być przenoszone do nowego.
Awaria na start
Zaznaczono, że w związku z awarią niedostępne mogą być dla pasażerów bilety pakietowe i podróż Start/Stop. Możliwe są również utrudnienia w realizacji transakcji w kioskach i automatach biletowych. “Pracujemy z wykonawcą nad usunięciem awarii. Będziemy informować pasażerów o wszelkich zmianach w tym procesie” – zapewnili przedstawiciele GZM.
Jak uściślili, w poniedziałek od rana część użytkowników aplikacji na systemie Android zgłasza problem z uruchomieniem aplikacji Transport GZM (aplikacja wyświetla ekran startowy i zgłasza błąd pobierania danych). W tej sytuacji ma pomagać ponowne zainstalowanie aplikacji.
“W związku z awarią AOZ nie będzie dziś możliwe pobranie Metrokart w automatach biletowych i kioskach. Można pobrać takie karty z Punktach Obsługi Pasażera, ale odradzamy wizyty w POP, gdyż mogą się one wiązać z dłuższym niż zwykle oczekiwaniem” – zastrzegła GZM.
Dodała, że w dalszym ciągu nie udało się wykonawcy przeprowadzić migracji biletów ze starych kart ŚKUP, do kont w Transport GZM założonych przed 1 października. Pasażerowie posiadający bilety na kartach ŚKUP powinni zabierać je ze sobą w podróż.
Kontrolerzy pomogą…
“Nasi kontrolerzy znają aktualną sytuację. Ich działania dziś skupiają się na udzielaniu pomocy i informacji pasażerom. Za wszystkie problemy przepraszamy naszych pasażerów i dziękujemy za wyrozumiałość” – zaznaczyli przedstawiciele GZM.
W ostatnich tygodniach przedstawiciele GZM i ZTM apelowali o zakładanie kont już w Transporcie GZM, aby do 1 października br. mogły być tam przeniesione dane pasażerów, bilety okresowe czy niewykorzystane pieniądze elektroniczne.
Jeżeli posiadaczom kont ŚKUP nie udało się tego zrobić do końca września, możliwe miało to być w pierwszych dniach października i później – wówczas dokonując migracji danych. Pieniądz elektroniczny, jeżeli nie został wydany, czy bilety okresowe mają już znajdować się w nowym systemie.
Miała być nowa oferta
Od 1 października miała być też dostępna nowa oferta: Podróż Start/Stop, w której aplikacja sama nalicza opłatę za przejazd, wybierając najkorzystniejsze dla pasażera rozwiązanie. Pasażer, rozpoczynając podróż, ma tylko skanować w pojeździe kod QR lub wpisywał znajdujący się w nim odpowiedni kod.
Prace nad portalem i aplikacją Transport GZM trwają od wielu miesięcy. Pierwotnie uruchomienie tych rozwiązań zapowiadano na styczeń 2023 r.
ŚKUP z problemami
Dotychczasowy system ŚKUP był zamówiony przez związek komunalny będący poprzednikiem Zarządu Transportu Metropolitalnego, czyli obecnego organizatora komunikacji w GZM. System ŚKUP od początku był krytykowany przez mieszkańców jako podatny na awarie, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny.
Przetarg na wykonanie modyfikacji rozwiązania GZM ogłosiła w grudniu 2020 r. W połowie 2021 r. rozstrzygnęła postępowanie na Transport GZM, wybierając jedyną ofertę dotychczasowego wykonawcy ŚKUP, firmy Asseco, za 122,8 mln zł brutto.
O problemach systemu pisaliśmy w lutym tego roku kiedy doszło do poważnej awarii systemu: Śląskie. Awaria systemu ŚKUP. Nie działają czytniki w autobusach, tramwajach i trolejbusach. Okazało sie wówczas, że przyczyna awarii był cyberatak: Cyberatak przyczyną awarii systemu ŚKUP.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia organizuje komunikację miejską na swoim terenie poprzez własną jednostkę budżetową: Zarząd Transportu Metropolitalnego, który jest jednym z największych organizatorów transportu zbiorowego w Polsce.
Na ulice 41 miast i gmin Metropolii oraz 15 kolejnych z nią sąsiadujących wysyła 1,5 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów. Wszystkie te pojazdy, należące do ok. 40 operatorów, obsługują ok. 450 linii i zatrzymują się na ok. 7 tys. przystanków.
Komentarze (0)