Hala serwisowa dla Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej powstała przy stacji Rzeszów – Staroniwa. Ma 140 m długości i 41 m szerokości. Budowa, za którą były odpowiedzialne dwie firmy: Inżynieria i Agat, rozpoczęła się w wrześniu 2022 roku, kosztowała 167 mln zł.
Inwestycja
“Prace przebiegały dość sprawnie, w określonych terminach” – powiedział prezes rzeszowskiej Inżynierii Grzegorz Król. “Były bardzo duże problemy, które pokonaliśmy, choć nie wszyscy wierzyli, że tak będzie” – dodał wicemarszałek podkarpacki Piotr Pilch.
W hali będą serwisowane i naprawiane szynobusy spółki Polregio, która obsługuje PKA. „W tym zapleczu technicznym będą się odbywały naprawy, które do tej pory nie mogły mieć miejsca na Podkarpaciu, będą też prowadzone szkolenia” – powiedział podczas oficjalnego otwarcia marszałek Władysław Ortyl.
W hali jest symulator do szkolenia maszynistów, tokarka do toczenia zestawów kołowych, laserowe stanowisko do pomiaru zarysu profili zestawów kołowych, waga do sprawdzania nacisku zestawów kołowych na szynę, suwnica o nośności 16 ton, m.in. myjnia dla szynobusów, a na zewnątrz stacja paliw do tankowania pojazdów spalinowych. “Znakomita infrastruktura” – ocenił wiceprezes Polregio Marcel Klinowski.
O PKA
Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna to największy projekt kolejowy w ostatnich latach w województwie podkarpackim. Został uruchomiony w styczniu 2021 roku. Na początku na trzech liniach: Rzeszów – Dębica, Rzeszów – Przeworsk i w niepełnym wymiarze na linii Rzeszów – Strzyżów. Następnie szynobusy zaczęły jeździć na trasie Rzeszów – Kolbuszowa, a od września ubiegłego roku z Rzeszowa na lotnisko w Jasionce.
Na potrzeby PKA samorząd wojewódzki kupił 10 szynobusów, wybudowano nowe i zmodernizowano przystanki kolejowe. Inwestycja pochłonęła ponad 756 mln zł. “Taki projekt w historii samorządu województwa nie był jeszcze realizowany” – podkreślił marszałek Władysław Ortyl.
Komentarze (0)