Dyrektywa UE: Poprawa efektywności energetycznej do 2030 r.

Dyrektywa UE: Poprawa efektywności energetycznej do 2030 r.
Zbigniew Mamys
13.11.2024, o godz. 15:48
czas czytania: około 3 minut
0

Nowa dyrektywa unijna zastąpi tę dotychczas obowiązującą o efektywności energetycznej, wprowadzając istotne zmiany w zakresie funkcjonowania rynku energii, w tym rynku ciepła – mówiła podczas konferencji „Termiczne przekształcanie odpadów. Odzysk energii” - Małgorzata Banasik z Kancelarii BWW.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

20 września 2023 r w Dzienniku Urzędowym UE została opublikowana Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1791 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie efektywności energetycznej oraz zmieniająca rozporządzenie (UE) 2023/955 (Dyrektywa EED).

Potrzeba redukcji zużycia energii

Nowe przepisy dyrektywy EED określają cel związany z poprawą efektywności energetycznej w Unii Europejskiej na poziomie 32,5% w porównaniu do prognoz zużycia energii opracowanych w 2007 r. – cel ten powinien zostać osiągnięty do 2030 roku.

Modyfikując dyrektywę EED z 2018 roku, Unia Europejska dąży też do zagwarantowania, że państwa członkowskie wspólnie osiągną co najmniej 11,7% redukcji końcowego zużycia energii do końca dekady, w porównaniu do prognoz dotyczących zużycia energii w 2030 roku opracowanych w 2020 roku.

Istotnym elementem wdrażania nowej dyrektywy EED, mającym na celu osiągnięcie poprawy efektywności energetycznej jest efektywny system ciepłowniczy, którego definicja uległa znaczącej zmianie, w porównaniu z dotychczasowym brzmieniem. 

Efektywny system czyli z OZE, z ciepła odpadowego i kogeneracji

Zgodnie z powyższymi przepisami przez efektywny energetycznie system ciepłowniczy lub chłodniczy rozumie się system ciepłowniczy lub chłodniczy, w którym do wytwarzania ciepła lub chłodu wykorzystuje się co najmniej w 50 % OZE, 50 % ciepła odpadowego, 75 % ciepła pochodzącego z kogeneracji lub 50 % łączenia energii i ciepła.

W myśl powyższej definicji wytworzone ciepło odpadowe jest niemożliwe do uniknięcia, jest produktem ubocznym, powstaje w instalacjach przemysłowych lub instalacjach wytwórczych energii lub w sektorze usług i bez dostępu do systemu ciepłowniczego lub chłodniczego pozostałyby niewykorzystane.

Polska bez własnej definicji ciepła odpadowego

Istotne jest przy tym, że w myśl art. 288 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej „Dyrektywa wiąże każde Państwo Członkowskie, do którego jest kierowana, w odniesieniu do rezultatu, który ma być osiągnięty, pozostawia jednak organom krajowym swobodę wyboru formy i środków”.

Niestety, Polska w odróżnieniu od niektórych krajów członkowskich, nie skorzystała z uprawnień nadanych krajom członkowskim na podstawie art. 288 TFUE i nie doprecyzowała definicji ciepła odpadowego, implementując ją wprost, poprzez dodanie do ustawy prawo energetyczne art. 3 pkt 20i. Zgodnie z tym ciepło odpadowe i chłód odpadowy, które są wytwarzane jako produkty uboczne w instalacjach przemysłowych lub instalacjach wytwórczych energii, lub w sektorze usług i które bez dostępu do systemu ciepłowniczego lub chłodniczego pozostałyby niewykorzystane, rozpraszając się w powietrzu lub w wodzie, w przypadku gdy jest lub będzie wykorzystywana kogeneracja lub gdy wykorzystanie kogeneracji nie jest możliwe (art. 3 pkt 20i).

W ITPO konieczny odzysk energii

Energetyczne wykorzystanie odpadów, których nie można zagospodarować w inny sposób jest metodą pożądaną na gruncie przepisów prawa. Zgodnie z par 3 ust. 3 rozporządzenia ministra gospodarki z dnia 16 lipca 2015 r. w sprawie dopuszczania odpadów do składowania na składowiskach, zakazuje się składowania odpadów o kaloryczności pow. 6 MJ/kg. Jedynym możliwym sposobem ich zagospodarowania jest zatem termiczne przekształcenie. Termiczne przekształcenie odpadów palnych nierozerwalnie wiąże się przy tym z odzyskiem energii, która jest nieunikniona.

Zagospodarowanie odpadów poprzez ich termiczne przekształcenie, z jednoczesnym odzyskiem energii, jest wyżej w hierarchii gospodarowania odpadami. Termiczne przekształcenie odpadów bez odzysku energii, należy zakwalifikować jako inną formę unieszkodliwienia odpadów. Prowadzący ITPO, nie odzyskując energii z odpadów, działałby niezgodnie z hierarchią postępowania z odpadami. 

Energetyczne wykorzystanie odpadów wpisuje się w gospodarkę obiegu zamkniętego, która promuje efektywne wykorzystanie odpadów. – Ciepło w tym procesie jest produktem ubocznym, ale i koniecznym. W tej części, w której nie powstaje z biomasy, jest ciepłem odpadowym – uściślała  Małgorzata Banasik.


Pierwsze doświadczenia po uruchomieniu ITPOK w Gdańsku


IPOKi i wola polityczna zapobiegną pożarom odpadów


 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024