Jak wynika z czwartkowej informacji biura prasowego PKP SA, dzień wcześniej spółka ogłosiła przetargi na wybór wykonawcy robót budowlanych i inżyniera kontraktu.
Węzeł intermodalny
PKP SA poinformowały, że projekt zakłada budowę kompleksu dwóch obiektów – dworca kolejowego i terminalu autobusowego, które będą stanowiły integralną cześć węzła intermodalnego. Pasażerowie w jednym miejscu będą mogli korzystać z transportu dalekobieżnego, regionalnego i miejskiego.
Zgodnie z dokumentacją zamieszczoną na platformie zamówień PKP SA, zamówienie nie jest podzielone na części. Szacunkowa wartość wynosi 136,7 mln zł bez VAT, a cena jest jedynym kryterium wyboru. Okres obowiązywania zamówienia ustalono na 125 tygodni, a termin składania ofert to 15 stycznia 2025 r.
Jak zaznaczył, cytowany w czwartkowej informacji członek zarządu PKP SA Paweł Lisiewicz, według statystyk Urzędu Transportu Kolejowego w 2023 r. ze stacji Częstochowa skorzystało 3,69 mln pasażerów, o 300 tys. więcej niż rok wcześniej. “Pieniądze na inwestycje dworcowe PKP idą za pasażerem” – zapewnił Lisiewicz.
Koncepcja z Rybnika i Paryża
Konkurs na koncepcję architektoniczną nowego częstochowskiego dworca i jego najbliższego otoczenia PKP SA rozstrzygnęły pięć lat temu. W konkursie organizowanym przez spółkę, przy udziale częstochowskiego oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich, Urzędu Miasta Częstochowa i PKS Częstochowa, wpłynęły 23 prace.
„Największe uznanie sądu konkursowego uzyskała ta opracowana przez zespół pracowni Top Projekt Marek Wawrzyniak (Rybnik), And Studio (Paryż) i Studio Antonini (Paryż). Realizacja tej koncepcji umożliwi utworzenie centrum przesiadkowego w rejonie dworca PKP także dla pasażerów miejskich linii autobusowych oraz dalekobieżnych i lokalnych linii PKS” – informowały PKP SA w grudniu 2019 r.
Projekt budowlany, na podstawie którego zamawiana jest teraz budowa dworca, powstał w 2021 r. i jest sygnowany przez Top Projekt (lider konsorcjum), And Studio i Studio Antonini (partnerzy), a także rybnicką spółkę Bauren (podwykonawca).
Projekt powstał na podstawie zwycięskiej koncepcji z 2019 r., która założyła budowę pasażu nad peronami, wspartego z dwóch stron przeszklonymi miejscami obsługi, a także budowę węzła przesiadkowego po zachodniej nowego dworca – od strony Placu Rady Europy. Węzeł ma utworzyć przedłużona na południe zachodnia “podpora” dworcowego pasażu. Wzdłuż tego budynku, od strony torów kolejowych, założono 14 stanowisk autobusowych, z których wjazd i wyjazd prowadziłby od istniejącego Ronda Konstytucji, z rondem do nawracania po północnej stronie węzła.
Po wschodniej stronie nowego dworca zaprojektowano m.in. wieżę zegarową, nawiązującą do zlokalizowanego tam dawnego dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, posiadającego taką konstrukcję.
Kłopoty z przebudową
Przebudowę dworca Częstochowa Główna PKP SA pierwotnie przewidziały do realizacji w Programie Inwestycji Dworcowych PKP SA na lata 2016-23. Problemem okazały się różne kwestie proceduralne. W ostatnich latach m.in. trwało postępowanie o wpis zaprojektowanego przez Ryszarda Frankowicza, otwartego w 1996 r. postmodernistycznego dworca (który okazał się niefunkcjonalny i przewymiarowany) do rejestru zabytków.
Jak wynika z czwartkowej informacji PKP SA, w kwietniu br. umorzone zostało ostatecznie postepowanie konserwatora zabytków w tej sprawie. W listopadzie br. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej umieściło inwestycję na liście projektów zidentyfikowanych do finansowania z programu unijnego FEnIKS 2021-27.
Niezależnie od kolejowej inwestycji, samorząd Częstochowy przy wsparciu funduszy unijnych zamierza przebudować Plac Rady Europy przed głównym dworcem – w projekcie rozwoju infrastruktury centrów przesiadkowych, zbudowanej w poprzednich latach. Miasto do nowego projektu o wartości niemal 46 mln zł zdobyło blisko 36 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego.
Na placu Rady Europy, od frontu dworca głównego, ma się pojawić więcej zieleni, a nawierzchnia placu ma zostać wymieniona.
W poprzednich latach miasto porządkowało strukturę własnościową gruntów w rejonie głównego dworca kolejowego, m.in. poprzez zamianę działek. Do PKP SA należy np. teren dawnego dworca autobusowego PKS, oddalonego od dworca kolejowego o ok. 200 metrów.
Częstochowski dworzec był jednym z sześciu w woj. śląskim, objętych Programem Inwestycji Dworcowych na lata 2016-23. W regionie, w którym znajduje się blisko 40 czynnych dworców kolejowych, zapowiadano też modernizację obiektów: w Czechowicach-Dziedzicach (zakończona), Dąbrowie Górniczej (zakończona), Dąbrowie Górniczej Gołonogu, Raciborzu (zakończona) i Sosnowcu Maczkach.
Komentarze (0)