Audi chce produkować samochody przy zamkniętym obiegu wody

Audi chce produkować samochody przy zamkniętym obiegu wody
szp
30.03.2021, o godz. 9:37
czas czytania: około 3 minut
0

Koncern Audi planuje ograniczyć własne zużycie wody do minimum, a w przyszłości zrezygnować ze stosowania wody pitnej w procesie produkcji pojazdów – poinformowało biuro prasowe koncernu Ingolstadt. W tym celu Audi wdraża wydajne procesy oraz systemy zamkniętego obiegu wody i zwiększa wykorzystanie wody deszczowej. W dłuższej perspektywie koncern planuje wdrożenie zamkniętych obiegów wody we wszystkich swoich zakładach produkcyjnych.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Woda jest niezbędna w produkcji samochodów, m.in. w lakierni lub podczas testów szczelności. Peter Kössler, członek zarządu Audi AG ds. produkcji i logistyki, mówi: – Naszym celem jest radykalne zmniejszenie zużycia wody słodkiej i zredukowanie o połowę zużycia wody na wyprodukowany pojazd do roku 2035. Już teraz – tam, gdzie to możliwe – korzystamy z wody z recyklingu, która była wielokrotnie wykorzystywana w cyklu, a następnie uzdatniana. Naszą wizją jest posiadanie zamkniętych obiegów wody we wszystkich naszych zakładach produkcyjnych – podkreśla.

Ekologicznie ważone zużycie wody w produkcji ma do roku 2035 zostać zredukowane z obecnej średniej wynoszącej około 3,75 m sześc. do około 1,75 m sześc. na wyprodukowany samochód.

Pierwszym na świecie zakładem produkcyjnym, który produkuje pojazdy bez odprowadzania zanieczyszczonej wody na zewnątrz (robi to już od roku 2018) jest fabryka Audi México.

Biologiczna oczyszczalnia z systemem ultrafiltracji i odwróconej osmozy zbiera wodę zanieczyszczoną podczas produkcji, oczyszcza ją i wprowadza z powrotem do obiegu w zakładzie. Fabryka wykorzystuje oczyszczoną wodę jako użytkową, ponownie stosując ją w produkcji lub np. do podlewania terenów zieleni.

W zakładzie w Neckarsulm ma powstać zamknięty obieg wody pomiędzy fabryką, a sąsiadującą z nią, należącą do związku okolicznych gmin oczyszczalnią komunalną. Przed rozpoczęciem budowy nowego wodociągu, Audi testuje procedurę w instalacji pilotażowej.

„Woda powracająca z oczyszczalni trafia do zbiornika w północnej części terenu zakładu, gdzie za pomocą systemów filtrów i membran jest oczyszczana w celu ponownego wykorzystania w produkcji. Jakość wody jest podczas całego procesu ściśle kontrolowana” – czytamy w komunikacie koncernu.

„Kontrola jakości obejmuje również analizy laboratoryjne, które co dwa tygodnie określają właściwości oczyszczonej wody. Jeśli testy wypadną pomyślnie, budowa nowej instalacji wodociągowej ma się rozpocząć w 2022 roku, a zakład ma zamknąć obieg wody począwszy od 2025 roku” – podaje Audi.

Od 2019 r. w zakładzie w Ingolstadt działa nowe centrum zaopatrzenia w wodę użytkową. Wykorzystując dodatkowo wcześniej działający system oczyszczania, mniej więcej połowa zanieczyszczonej wody powstającej w zakładzie może być w ten sposób wprowadzana do obiegu, gdzie jest oczyszczana ponownie i przygotowywana do użycia.

Zanim taka woda zostanie efektywnie wykorzystane w produkcji jako woda użytkowa, jest oczyszczana w trzech etapach. Najpierw przechodzi przez instalację chemiczno-fizyczną, która neutralizuje elementy alkaliczne i kwaśne oraz usuwa metale ciężkie, a następnie trafia do bioreaktora membranowego, stanowiącego serce centrum zaopatrzenia w wodę użytkową. Tutaj woda produkcyjna jest mieszana ze ściekami sanitarnymi, a składniki organiczne są usuwane. W pierwszej kolejności, wszelkie pozostałe sole są usuwane poprzez odwróconą osmozę. Tak oczyszczona woda, jest następnie ponownie wprowadzaną do obiegu jako woda technologiczna.

Koncern chwali się, że w ten sposób oszczędza rocznie do 300 tys. m sześc. świeżej wody.

Aby pokryć własne zapotrzebowanie wykorzystuje w wielu zakładach zbiorniki retencyjne na wodę deszczową. Na terenie zakładu Audi México znajduje się zbiornik o pojemności 240 tys. m sześc., który zapełnia się w porze deszczowej (w Meksyku trwa zwykle od maja do października). Zebrana i oczyszczona woda deszczowa jest wykorzystywana w zakładzie.

Na terenie zakładu w Ingolstadt woda deszczowa zbierana jest w podziemnych zbiornikach retencyjnych i wprowadzana do obiegu jako woda technologiczna. W zależności od warunków pogodowych, rocznie można zebrać do 250 tys. m sześc deszczówki. Koncern zapewnia, że w kolejnych latach wykorzystanie wody deszczowej ma zostać zwiększane również w innych zakładach Audi.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Woda i ścieki
css.php
Copyright © 2024