Rozpoczyna się porządkowanie ładu przestrzennego w Bielsku-Białej. 2 lutego Rada Miejska podjęła uchwałę o uporządkowaniu reklam w mieście. W bardzo szczegółowy sposób ustala ona zasady sytuowania tablic i urządzeń reklamowych dla obiektów o różnych funkcjach czy małej architektury – poinformował UM w Bielsku-Białej.
Od lat, nie tylko w Bielsku-Białej, słychać narzekania na zaśmiecanie przestrzeni miejskiej reklamami, które nie tylko szpecą miasto, ale poprzez swoją liczbę utrudniają kierowcom widzenie znaków drogowych. To powód, dla którego Rada Miejska Bielska-Białej przyjęła tzw. uchwałę reklamową regulującą zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń; a także ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane – czytamy w informacji.
Celem przyjętych w uchwale zapisów jest:
– ochrona i kształtowanie ładu przestrzennego,
– uporządkowanie przestrzeni publicznej miasta,
– poprawa estetyki i jakości przestrzeni,
– ochrona wyjątkowych walorów krajobrazowych Bielska-Białej, a co za tym idzie także poprawa wizerunku naszego miasta.
Szczegółowe zasady sytuowania tablic i urządzeń reklamowych
Uchwała reklamowa ustala bardzo szczegółowe zasady sytuowania tablic i urządzeń reklamowych dla obiektów o różnych funkcjach, a także dla obiektów małej architektury. Będzie obowiązywała w podziale miasta na dwa obszary, gdzie będą obowiązywały różne zasady i warunki, przy czym te bardziej restrykcyjne dotyczyć będą obszaru I – czyli ścisłego centrum miasta, gdzie występuje najwięcej obiektów zabytkowych, objętych ochroną konserwatorską. Obszar II obejmuje pozostałą część miasta.
Jak osiągnąć kompromis?
Ten temat był bardzo długo procedowany z dwóch powodów. Pierwszym było to, że samorządowcy zastanawiali się nad rozwiązaniami, które zlikwidują nielegalne reklamy i szpecące miasto, a jednocześnie zapewnią branży reklamowej działającej zgodnie z prawem okres, w którym będą mogli dostosować swoją działalność do nowych rozwiązań, które przyjęła Rada Miejska. Drugą przesłanką były liczne wnioski i poprawki złożone przez podmioty zainteresowane kształtem uchwały reklamowej. Nad każdym z wniosków radni dyskutowali i w głosowaniu decydowali o jego przyjęciu bądź odrzuceniu.
Okres dostosowawczy od 2 do 5 lat
Ostatecznie większość radnych obradujących 2 lutego w sali sesyjnej bielskiego Ratusza przyjęła uchwałę z uwzględnieniem poprawki Klubu Radnych Jarosława Klimaszewskiego. Uchwała z poprawką przewiduje 5-letni okres dostosowawczy dla tablic i urządzeń reklamowych nieumieszczonych na obiektach budowlanych oraz billboardów w obszarze II oraz 2-letni okres dostosowawczy dla pozostałych tablic i urządzeń reklamowych.
Przepisy wynikające z uchwały reklamowej wejdą w życie po upływie 30 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
Jak się szacuje, na terenie miasta prawie 40 proc. reklam jest usytuowanych niezgodnie z przepisami prawa. Dlatego zostaną podjęte działania zmierzające do ich usunięcia.
Komentarze (0)