Bielsko-Biała uporządkuje krajobraz. Z przestrzeni miejskiej zniknie część reklam

Bielsko-Biała uporządkuje krajobraz. Z przestrzeni miejskiej zniknie część reklam
MŁ/PAP
09.02.2023, o godz. 14:25
czas czytania: około 2 minut
0

Bielsko-Biała uporządkuje w najbliższych latach krajobraz: z ulic i budynków zniknie około 40 proc. istniejących obecnie reklam – podał w czwartek bielski magistrat. Umożliwia to przyjęta przez radę miejską uchwała porządkująca ład przestrzenny.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Rozpoczyna się porządkowanie ładu przestrzennego w Bielsku-Białej. 2 lutego Rada Miejska podjęła uchwałę o uporządkowaniu reklam w mieście. W bardzo szczegółowy sposób ustala ona zasady sytuowania tablic i urządzeń reklamowych dla obiektów o różnych funkcjach czy małej architektury – poinformował UM w Bielsku-Białej.

Od lat, nie tylko w Bielsku-Białej, słychać narzekania na zaśmiecanie przestrzeni miejskiej reklamami, które nie tylko szpecą miasto, ale poprzez swoją liczbę utrudniają kierowcom widzenie znaków drogowych. To powód, dla którego Rada Miejska Bielska-Białej przyjęła tzw. uchwałę reklamową regulującą zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń; a także ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane – czytamy w informacji.

Celem przyjętych w uchwale zapisów jest:
–    ochrona i kształtowanie ładu przestrzennego,
–    uporządkowanie przestrzeni publicznej miasta,
–    poprawa estetyki i jakości przestrzeni,
–    ochrona wyjątkowych walorów krajobrazowych Bielska-Białej, a co za tym idzie także poprawa wizerunku naszego miasta.

Szczegółowe zasady sytuowania tablic i urządzeń reklamowych

Uchwała reklamowa ustala bardzo szczegółowe zasady sytuowania tablic i urządzeń reklamowych dla obiektów o różnych funkcjach, a także dla obiektów małej architektury. Będzie obowiązywała w podziale miasta na dwa obszary, gdzie będą obowiązywały różne zasady i warunki, przy czym te bardziej restrykcyjne dotyczyć będą obszaru I – czyli ścisłego centrum miasta, gdzie występuje najwięcej obiektów zabytkowych, objętych ochroną konserwatorską. Obszar II obejmuje pozostałą część miasta.

Jak osiągnąć kompromis?

Ten temat był bardzo długo procedowany z dwóch powodów. Pierwszym było to, że samorządowcy zastanawiali się nad rozwiązaniami, które zlikwidują nielegalne reklamy i szpecące miasto, a jednocześnie zapewnią branży reklamowej działającej zgodnie z prawem okres, w którym będą mogli dostosować swoją działalność do nowych rozwiązań, które przyjęła Rada Miejska. Drugą przesłanką były liczne wnioski i poprawki złożone przez podmioty zainteresowane kształtem uchwały reklamowej. Nad każdym z wniosków radni dyskutowali i w głosowaniu decydowali o jego przyjęciu bądź odrzuceniu.

Okres dostosowawczy od 2 do 5 lat

Ostatecznie większość radnych obradujących 2 lutego w sali sesyjnej bielskiego Ratusza przyjęła uchwałę z uwzględnieniem poprawki Klubu Radnych Jarosława Klimaszewskiego. Uchwała z poprawką przewiduje 5-letni okres dostosowawczy dla tablic i urządzeń reklamowych nieumieszczonych na obiektach budowlanych oraz billboardów w obszarze II oraz 2-letni okres dostosowawczy dla pozostałych tablic i urządzeń reklamowych.

Przepisy wynikające z uchwały reklamowej wejdą w życie po upływie 30 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.

Jak się szacuje, na terenie miasta prawie 40 proc. reklam jest usytuowanych niezgodnie z przepisami prawa. Dlatego zostaną podjęte działania zmierzające do ich usunięcia.


Kraków. Znikają banery i inne nośniki reklam. To efekt wejścia w życie uchwały krajobrazowej [ZDJĘCIA]


 

 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024