W czwartkowym komunikacie spółka Centralny Port Komunikacyjny poinformowała, że odebrała koncepcję programowo-przestrzenną kolejowej nr 85 między Sieradzem, Kaliszem, Pleszewem i Poznaniem, czyli na poznańskiej odnodze linii Kolei Dużych Prędkości „Y”.
Pociągi do 350 km/h
„Po zatwierdzeniu koncepcji programowo-przestrzennej (KPP) rozpoczęły się prace nad opracowaniem projektu budowlanego, które mają potrwać do III kwartału 2026 r. W IV kwartale 2026 r. spółka CPK planuje złożenie wniosku o wydanie pozwolenia na budowę, jego pozyskanie umożliwi rozpoczęcie prac budowlanych w I kwartale 2028 i przekazanie linii do eksploatacji do końca 2035 r.” – czytamy w informacji podanej przez spółkę CPK.
CPK przekazała, że linia kolejowa nr 85 Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań będzie miała w sumie 146 km trasy KDP, na której prędkość projektowa dla pociągów pasażerskich to 350 km/h. Jest ona elementem projektowanej 480-kilometrowej linii „Y”, która połączy Warszawę, CPK, Łódź, Poznań i Wrocław. Dzięki poznańskiemu odcinkowi „Y” zakładany czas przejazdu pomiędzy Warszawą a Poznaniem wyniesie 1 godz. i 38 minut.
Mniej wyburzonych domów przy budowie kolei CPK nieopodal Katowic
34 mln pasażerów na lotnisku rocznie
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem, budowa lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
Komentarze (0)