Czas na rozwój wodorowych pociągów?

Czas na rozwój wodorowych pociągów?
E. M./pap
15.11.2024, o godz. 15:23
czas czytania: około 2 minut
0

Niebawem wodorowe pociągi na dobre zagoszczą na europejskich torach. Popularność takich pojazdów będzie zależeć od ceny paliwa. Zapewne wodorowce prędzej czy później pojawią się także u nas na szlakach, których nie opłaca się elektryfikować - czytamy w piątkowym "Dzienniku Gazecie Prawnej".

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Jak informuje dziennik, wodorowe pociągi zamówiły już Francja, Austria, Włochy i Niemcy. Kursują one przede wszystkim na regionalnych liniach niezelektryfikowanych, zastępując pojazdy napędzane silnikami Diesla. Choć wodorowce są od nich o mniej więcej 20 proc. droższe – dwuwagonowy szynobus na wodór kosztuje co najmniej 50–60 mln zł – organizatorzy transportu przyznają, że zielone pociągi będą odgrywać coraz większą rolę. Bo ich najważniejszą zaletą jest to, że efektem procesu spalania paliwa jest jedynie para wodna.

Jak wygląda sytuacja w Polsce?

Nad takimi składami zaczynają się zastanawiać także przewoźnicy w Polsce. Zakupu wodorowców nie wykluczały Koleje Dolnośląskie, które wymieniają tabor. Prezes spółki Damian Stawikowski uznał jednak, że na razie są one jeszcze zbyt drogie, a do tego trzeba byłoby zbudować infrastrukturę do ich tankowania – pisze “DGP”.Nad pojazdami wodorowymi pracuje już bydgoska Pesa. W zeszłym roku zaczęła jeździć opracowana przez tę firmę lokomotywa manewrowa na takie paliwo. We wrześniu 2023 r. pojazd kupił Orlen. Jak mówią gazecie przedstawiciele spółki, lokomotywa jest wciąż na terenie zakładu Pesy, a producent kompletuje dokumentację potrzebną do uzyskania odpowiednich świadectw przed rozpoczęciem eksploatacji.

Źródła dla produkcji wodoru 

Rzecznik Orlenu Mateusz Witczyński poinformował “DGP”, że planowane jest testowanie lokomotywy w Grupie Orlen w Czechach i u innych operatorów kolejowych, krajowych i zagranicznych. Zaznaczył, że rozpatrywany jest zakup większej liczby lokomotyw wodorowych, co jest elementem strategii związanej z wprowadzaniem do floty spółki zeroemisyjnego taboru kolejowego. Spółka dysponuje już źródłami dla produkcji wodoru odpowiedniego dla pociągów – powstają one we Włocławku i Trzebini. Paliwo stamtąd mogłoby pokryć zapotrzebowanie kolejnictwa – czytamy w dzienniku.

Pesa poinformowała, że po Orlenie ma kolejnego klienta – szwedzką Väte Rail. To przewoźnik, który zajmuje się transportem m.in. stali.

Pesa rozpoczyna również prace nad projektem lokomotywy manewrowej 2H, która poza ogniwami wodorowymi będzie miała dodatkowe zasilanie z trakcji elektrycznej. Prototyp ma być gotowy na przełomie lat 2026 i 2027. Szefowie Pesy przyznają też, że pracują nad wodorowym pociągiem pasażerskim – podaje piątkowy “DGP”

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024