Jak poinformował rzecznik częstochowskiego MPK Maciej Hasik, sukcesywnie zwiększa się liczba autobusów hybrydowych, które po przeprowadzeniu modyfikacji technologicznych wracają do regularnej eksploatacji z pasażerami na liniach w mieście i regionie. Obecnie jest to 10 autobusów 12-metrowych.
Częstochowski przewoźnik próbował już używać 40 takich wozów kilka lat temu. Z końcem 2014 r. miasto zamówiło nowatorskie hybrydy po otrzymaniu blisko 66 mln zł z koordynowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej programu “Gazela”. Program ten zapewniał 100 proc. dotacji do zakupu wyłącznie takich konstrukcji.
W rozpoczętej na przełomie 2015 i 2016 r. eksploatacji autobusów z niestosowanymi dotąd, prototypowymi rozwiązaniami, ujawniło się wiele problemów, przede wszystkim konstrukcyjnych. Po serii awarii gazowe hybrydy zostały wycofane z ruchu, a MPK weszło w spory – m.in. z NFOŚiGW ws. rozliczenia dofinansowania oraz z producentem, który następnie ogłosił upadłość.
Ostatecznie uzgodniono, co zatwierdził sąd, że warunkiem ugody będzie uzyskanie efektu ekologicznego przez MPK w wysokości nie mniejszej niż określona w pierwotnej umowie. Zostanie to osiągnięte poprzez modyfikację i przywrócenie do eksploatacji do końca 2023 r. co najmniej 25 hybryd oraz uzupełnienie taboru przewoźnika o 15 autobusów elektrycznych.
W połowie ub. roku MPK informowało o rozpoczęciu testów pierwszej zmodyfikowanej – w efekcie współpracy z Autosanem – hybrydy. Zmiany w układzie technicznym i ustawieniach pojazdów mają pozwolić na komfortowe i bezpieczne ich eksploatowanie. Zamieniono m.in. dotychczasowe superkondensatory na specjalne akumulatory.
Z końcem ub. roku MPK ogłosiło przetarg na zmodyfikowanie kolejnych 24 hybryd w ciągu 18 miesięcy. Wiosną br. przewoźnik zaakceptował jedyną złożoną ofertę – przez Autosana – o wartości nieco ponad 9 mln zł brutto. Dotąd sanocki producent zmodyfikował już 10 wozów 12-metrowych i pracuje – we współpracy z przewoźnikiem – nad modyfikacją hybryd 18-metrowych (przegubowych).
– Pierwszy taki egzemplarz po przeprowadzeniu stosownych prac przebywa już nawet na testach w zajezdni MPK. Jeśli przebiegną pomyślnie, to w najbliższym czasie pierwsza “długa” hybryda także wyjedzie na nasze ulice z pasażerami – zasygnalizował Hasik.
W osobnym postępowaniu częstochowskie MPK zamówiło siedmioletni najem 15 nowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania (osiem ładowarek). Jako jedyny przystąpił do tego przetargu również Autosan, proponując cenę 48,8 mln zł brutto, przy budżecie 36 mln zł brutto. Umowę podpisano we wrześniu ub. roku.
Na początku br. samorząd Częstochowy podał, że niezależnie od zamówienia 15 autobusów elektrycznych zamierza – przy unijnym dofinansowaniu 7,5 mln zł – kupić za 11 mln zł cztery nowe wozy elektryczne i dwie mobilne stacje ładowania. To efekt wyboru projektu miasta do dofinansowania w naborze tzw. poddziałania 4.5.2. Regionalnych Inwestycji Terytorialnych (RIT) Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020.
Hasik przekazał, że przetarg na cztery wozy kupowane przy wsparciu RIT ogłosił w ostatnich dniach częstochowski magistrat. Zgodnie z tym ogłoszeniem zamawiane są wozy 10-metrowe o mocy co najmniej 160 kW i magazynem energii co najmniej 350 kWh, dysponujące zasięgiem co najmniej 240 km. Obecny termin składania ofert w przetargu to 17 listopada.
W innym projekcie unijnym finansowanym ze śląskiego RPO Częstochowa przebudowała większą część sieci tramwajowej (warte 114,5 mln zł prace właśnie dobiegają końca) i kupiła za 89,9 mln zł brutto 10 nowych tramwajów Pesy (zostały już dostarczone). Do tego oszacowanego na 208,1 mln zł projektu miasto otrzymało 143,8 mln zł dotacji z RPO.
Komentarze (0)