Posłowie są gotowi do rozpoczęcia rozmów z krajami UE na temat ostatecznego kształtu nowych regulacji.
Redukcja emisji
We wtorek Parlament przyjął swoje stanowisko negocjacyjne 445 głosami za, 152 przeciw, przy 30 wstrzymujących się.
Posłowie chcą wzmocnionych celów redukcji emisji CO2 dla średnich i ciężkich samochodów ciężarowych, w tym pojazdów zawodowych (takich jak śmieciarki, wywrotki lub betoniarki) i autobusów. Cele miałyby wynosić 45 proc. w latach 2030-2034, 65 proc. w latach 2035-2039 i 90 proc. od 2040 roku.
Zgadzają się oni z propozycją Komisji, aby zezwolić na rejestrację tylko bezemisyjnych nowych autobusów miejskich od 2030 roku i proponują tymczasowe zwolnienie (do 2035 r.) dla autobusów miejskich napędzanych biometanem, pod ścisłymi warunkami.
Zachęta do inwestycji
“Przejście na bezemisyjne ciężarówki i autobusy jest nie tylko kluczem do osiągnięcia naszych celów klimatycznych, ale także kluczowym motorem uzyskania czystszego powietrza w naszych miastach. Zapewniamy jasność dla jednej z głównych gałęzi przemysłu w Europie i wyraźną zachętę do inwestowania w elektryfikację i wodór. Opieramy się na wniosku Komisji, rozszerzając zakres przepisów (…), aby nadążyć za rzeczywistością, ponieważ transformacja przebiega szybciej, niż oczekiwano”.- powiedział sprawozdawca Bas Eickhout (Zieloni, Holandia).
14 lutego 2023 roku Komisja przedłożyła wniosek ustawodawczy w sprawie ustanowienia norm emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych o dużej ładowności od 2030 roku, aby pomóc w osiągnięciu celu UE, jakim jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku i zmniejszenie zapotrzebowania na importowane paliwa kopalne.
Pojazdy ciężarowe, takie jak samochody ciężarowe, autobusy miejskie i autobusy dalekobieżne, są odpowiedzialne za ponad 25 proc. emisji gazów cieplarnianych z transportu drogowego w UE i odpowiadają za ponad 6 proc. całkowitych emisji w UE.
Komentarze (0)