Reklama

ad1a regionalne Radomsko [31.10 – 2.12.2024]

Czy po 2030 roku będzie można rejestrować wyłącznie bezemisyjne autobusy?

Czy po 2030 roku będzie można rejestrować wyłącznie bezemisyjne autobusy?
22.11.2023, o godz. 7:40
czas czytania: około 2 minut
0

Parlament Europejski opowiedział się za projektem przepisów mających na celu zmniejszenie zanieczyszczania powietrza przez ciężarówki i autobusy. Na stole leży projekt zakazu rejestracji nowych autobusów z tradycyjnie spalinowym napędem.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B BDO zamknięcie roku [14.10-22.11.24]

Posłowie są gotowi do rozpoczęcia rozmów z krajami UE na temat ostatecznego kształtu nowych regulacji.

Redukcja emisji

We wtorek Parlament przyjął swoje stanowisko negocjacyjne 445 głosami za, 152 przeciw, przy 30 wstrzymujących się.

Posłowie chcą wzmocnionych celów redukcji emisji CO2 dla średnich i ciężkich samochodów ciężarowych, w tym pojazdów zawodowych (takich jak śmieciarki, wywrotki lub betoniarki) i autobusów. Cele miałyby wynosić 45 proc. w latach 2030-2034, 65 proc. w latach 2035-2039 i 90 proc. od 2040 roku.

Zgadzają się oni z propozycją Komisji, aby zezwolić na rejestrację tylko bezemisyjnych nowych autobusów miejskich od 2030 roku i proponują tymczasowe zwolnienie (do 2035 r.) dla autobusów miejskich napędzanych biometanem, pod ścisłymi warunkami.

Zachęta do inwestycji

“Przejście na bezemisyjne ciężarówki i autobusy jest nie tylko kluczem do osiągnięcia naszych celów klimatycznych, ale także kluczowym motorem uzyskania czystszego powietrza w naszych miastach. Zapewniamy jasność dla jednej z głównych gałęzi przemysłu w Europie i wyraźną zachętę do inwestowania w elektryfikację i wodór. Opieramy się na wniosku Komisji, rozszerzając zakres przepisów (…), aby nadążyć za rzeczywistością, ponieważ transformacja przebiega szybciej, niż oczekiwano”.- powiedział sprawozdawca Bas Eickhout (Zieloni, Holandia).

14 lutego 2023 roku Komisja przedłożyła wniosek ustawodawczy w sprawie ustanowienia norm emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych o dużej ładowności od 2030 roku, aby pomóc w osiągnięciu celu UE, jakim jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku i zmniejszenie zapotrzebowania na importowane paliwa kopalne.

Pojazdy ciężarowe, takie jak samochody ciężarowe, autobusy miejskie i autobusy dalekobieżne, są odpowiedzialne za ponad 25 proc. emisji gazów cieplarnianych z transportu drogowego w UE i odpowiadają za ponad 6 proc. całkowitych emisji w UE.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024