„Drogi dla wojska” zaczynają się zaraz za południową bramą Garnizonu – siedziby 18. Dywizji Zmechanizowanej Wojska Polskiego w Siedlcach, prowadzą obok cmentarza żołnierzy sowieckich, biegną dalej ulicą Pamięci ofiar II wojny światowej, a następnie ul. Okopową, Artyleryjską i Garwolińską, by po przekroczeniu granic miasta dojść ulicą Siedlecką do zjazdu na drogę krajową.
Wymiana wodociągów, kanalizacji i innych mediów
Jak informują miejscowe władze samorządowe, zakres przebudowy jest znaczny. Przebudowa ma dostosować wyżej wymienione ulice do dużych obciążeń, związanych z przemieszczaniem się ważących po kilkadziesiąt ton pojazdów wojskowych.
Przy okazji inwestycji wymianie podlegać będzie kanalizacja deszczowa, podbudowa i jezdnie. Gestorzy biegnących pod ziemią instalacji (woda, kanalizacja, gaz, prąd), będą więc mieli okazję do ich remontu i modyfikacji.
Most, chodniki i ścieżki rowerowe
W ramach powyższego przedsięwzięcia przewidziano rozbiórkę i budowę od nowa mostu na rzece Muchawce. Szerokość objętych inwestycją jezdni na ogół pozostanie bez zmian. Pojawią się za to przy nich chodniki i ścieżki rowerowe. Na kilku skrzyżowaniach planuje się tzw. ścięcie narożników, tak aby zyskać miejsce dla długich zestawów naczepowych.
Największą zmianą pod względem organizacji ruchu będzie przeniesienie wylotu ulicy Artyleryjskiej tak, aby wychodził on na ul. Garwolińską, naprzeciw wylotu ul. Monte Cassino. Na nowym skrzyżowaniu powstanie tzw. rondo turbinowe, które ma być bezpieczniejsze od zwykłego ronda dwupasmowego i skieruje samochody w zawczasu wybrane skręty z uniknięciem wzajemnego zajeżdżania sobie drogi. Natomiast dotychczasowy wylot ul. Artyleryjskiej zostanie zaślepiony i służyć będzie jako dojazd do posesji.
Ponadto, w ul. Garwolińskiej powstaną pasy do skrętu w Romanówkę, Unitów Podlaskich i Leśną. A na przejściach dla pieszych pojawią się wysepki-azyle.
Roboty w kilku etapach
Drogowcy zapewniają, że nie dojdzie do jednoczesnego rozkopywania wszystkich odcinków inwestycji. Będzie tak, ponieważ modernizowany ciąg ulic jest na tyle długi, że nawet duże firmy budowlane nie byłyby w stanie objąć go pracami w całości.
Roboty będą zatem prowadzone etapami, tak aby mieszkańcy zachowali dojazd do posesji jeśli nie bezpośrednio, to objazdami. W ten sposób by całkowite odcięcie nie trwało dłużej, niż kilka tygodni.
Projekt ma być ukończony jesienią. Do końca roku samorząd miasta Siedlce zamierza uzyskać wymagane pozwolenia ze ZRID-em (zezwoleniem na realizację inwestycji drogowej) włącznie.
Prace do 2026 roku
W pierwszych miesiącach przyszłego roku planowany jest natomiast przetarg na wykonawstwo, który ze względu na swoją wartość zalicza się do tzw. przetargów unijnych, a to oznacza stosunkowo długi czas publikacji ogłoszenia.
Dodajmy, że inwestor już teraz spodziewa się znacznego zainteresowania. Wybór firmy i wprowadzenie jej na plac budowy może więc nastąpić zarówno wiosną, jak i latem przyszłego roku. Sama inwestycja potrwa natomiast około półtora roku.
Warto też odnotować, że powyższa inwestycja służy obronności, a środki na jej realizację pochodzić będą z budżetu pastwa pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury
Komentarze (0)