Ponad 72 km nowych przewodów wodociągowych oraz ok. 45 km kanałów planuje wybudować w 2020 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (MPWiK) w Warszawie na terenie miasta i okolicznych gmin. Na realizację tych inwestycji przeznaczy ponad 360 mln zł.

Największy zakres prac związanych z rozbudową infrastruktury podziemnej obejmie Wawer, Ursus, Białołękę, Ursynów, Wilanów oraz Mokotów, jednak roboty będą prowadzone we wszystkich dzielnicach stolicy.

Ponadto kontynuowana będzie dofinansowana z funduszy unijnych budowa centralnego systemu zarządzania siecią kanalizacji ogólnospławnej. Inwestycja ta ma na celu uszczelnienie układu odbioru ścieków i zwiększenie pojemności retencyjnej sieci kanalizacyjnej, co pozwoli ograniczyć ryzyko powstawania zalewisk i podtopień w trakcie intensywnych opadów deszczu. W ramach tego projektu zostaną wybudowane trzy kolektory tranzytowo-retencyjne o długości 14 km – Wiślany, Lindego-Bis oraz Mokotowski-Bis.

W 2020 r. planowane jest również zakończenie budowy jednego z największych w Europie zbiorników retencyjnych na wody opadowe, zlokalizowanego na terenie oczyszczalni „Czajka”. Kontynuowane będą prace przy rozbudowie i uszczelnianiu sieci kanalizacyjnej związane z kolejnym etapem modernizacji 5-kilometrowego kolektora Burakowskiego. Prace te powinny zostać zakończone w maju 2021 r. Trwa także budowa ok. 870-metowego kolektora Zachodniego na Ochocie (powinna się zakończyć do końca roku).

Prowadzone są też prace na terenie Zakładu Północnego w Wieliszewie. Powstaje tam nowoczesna stacja ozonowania pośredniego i filtracji na węglu aktywnym. MPWiK inwestuje także w technologie ekologiczne – na terenie zakładu przy ul. Mikkego 4 w 2020 r. zostanie uruchomiona stacja tankowania gazem ziemnym (CNG).

Plany inwestycyjne MPWiK są dużo szersze i obejmują budowę 570 km sieci wodociągowej oraz ponad 640 km kanalizacyjnej do 2025 r. na terenie Warszawy, gmin Michałowice, Nieporęt, Raszyn, Serock, Wieliszew oraz miast Piastów i Pruszków. Całkowity koszt inwestycji wyniesie ponad 1,6 mld zł. Wszędzie tam, gdzie to będzie możliwe, zostanie zastosowana technologia bezwykopowa, aby ograniczać utrudnienia i nie ingerować w infrastrukturę miejską.

Czytaj więcej

Skomentuj