Nowoczesny dworzec z podziemnym parkingiem i przebudowa części ulic. Właśnie zaprezentowano projekt lublińskiego dworca metropolitalnego. Część z przyjętych rozwiązań zaproponowali sami mieszkańcy.

Budynek, którego powierzchnia użytkowa na dwóch kondygnacjach to około 1,8 tys. m kwadratowych, powstanie w sąsiedztwie funkcjonującego dworca kolejowego.

Obok zostaną zlokalizowane perony dla autobusów komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej. Przebudowane zostaną również ulice w pobliżu dworca, a znajdujący się przed nim plac Dworcowy zostanie wyłączony z ruchu kołowego.

Przedstawiciele władz miasta zapowiadają, że zupełnie nowy wygląd jezdni, chodników, ścieżek rowerowych wraz z nowo projektowanymi terenami zieleni i elementami małej architektury, zyskają ulice: Młyńska, Gazowa, Krochmalna, Dworcowa, 1-go Maja i Pocztowa.

– To kolejna kluczowa inwestycja dla estetycznego zagospodarowania przestrzeni Lublina. Zdegradowany obszar zyska zupełnie nowe oblicze i mam nadzieję, że spełni oczekiwania mieszkańców zarówno jeśli chodzi o funkcjonalność jak i estetykę. Trzeba także pamiętać, że to inwestycja, która będzie służyła całemu regionowi, doskonale wpisująca się w metropolitalny charakter Lublina jako stolicy regionu – mówi prezydent miasta Krzysztof Żuk.

Dworzec po konsultacjach społecznych

Część zmian do ostatecznego kształtu dworca i jego otoczenia zaproponowali podczas konsultacji społecznych mieszkańcy Lublina.

Połączone zostaną przykrycia budynków usługowego i administracyjnego z zadaszeniem peronów. Położona w rejonie dworca autobusowego ul. Gazowa zostanie od niego odcięta i ma stanowić jednojezdniową, dwupasmową drogę „bez wylotu” zakończoną placem manewrowym.

Ulicę Młyńską poszerzono do trzech pasów. Wewnętrzny układ drogowy dworca został dostosowany do zmian na ulicach Gazowej i Młyńskiej – w obu drogach zostały wyprowadzone jednokierunkowe wjazdy i wyjazdy, zmianie uległa liczba miejsc peronowych i postojowych. Pasy drogi na Rondzie Sportowców, którego wyspa będzie miała średnicę 40 m, zostaną rozdzielone separatorami. Do 7 m zwężona zostanie ul. Dworcowa, a jej nawierzchnia powstanie z ozdobnej kostki betonowej.

Na odcinku Dworcowa – pl. Bychawskich ulice 1-go Maja i Młyńska zostaną przeznaczone dla ruchu kołowego (ograniczonego do prędkości 30 km / h ) i pieszych, którzy będą mieli tam pierwszeństwo. Pojawią się też zieleńce i obiekty małej architektury.

43 perony, parking i ładowarki dla samochodów elektrycznych

Zajezdnia autobusowa przy ul. Krochmalnej będzie miała dwie jednokierunkowe jezdnie, wyposażone po obu stronach w 64 miejsca postojowe dla budów i 60 autobusów. Nowo projektowany łącznik od ronda przed Targami do ul. Lubelskiego Lipca ‘80 został przesunięty na wschód.

Sam dworzec ma się składać z 43 peronów komunikacji zamiejskiej oraz jednego podwójnego peronu przyjazdowego. Na jego terenie znajdzie się osiem miejsc parkingowych oraz miejsca do ładowania pojazdów elektrycznych komunikacji miejskiej. Na zlokalizowanym pod peronami podziemnym parkingu znajdzie się miejsce dla 224 samochodów osobowych i ośmiu taksówek.

Szacunkowy koszt inwestycji budowy dworca i przebudowa dróg i chodników to około 190 mln zł. Unijna dotacja w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych wyniesie 135 mln zł. Do września ma być gotowa dokumentacja budowlana tej inwestycji. Budowa dworca metropolitalnego ma zakończyć się w 2022 r.

Źródło: lublin.eu

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj