Dzięki transportowi miejskiemu wzrasta sprzedaż sprężonego gazu ziemnego

Dzięki transportowi miejskiemu wzrasta sprzedaż sprężonego gazu ziemnego
PAP
02.02.2021, o godz. 8:13
czas czytania: około 2 minut
0

O 31 proc. wzrosła w 2020 r. sprzedaż gazu ziemnego CNG na stacjach zarządzanych przez PGNiG Obrót Detaliczny. Jak wynika z komunikatu spółki, jest to zasługa głównie transportu publicznego: w samym ubiegłym roku polskie miasta zakupiły 165 autobusów napędzanych CNG, a ich łączna liczba wynosi obecnie blisko 800 w skali całego kraju. 

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Według prezesa PGNiG SA Pawła Majewskiego, zastosowanie gazu w transporcie publicznym oznacza dla miast zarówno poprawę jakości powietrza, jak i obniżenie kosztów użytkowania floty. – Wykorzystanie gazu umożliwia szybką redukcję szkodliwych emisji – podkreśla Majewski.

– Ekologiczne i konkurencyjne w cenie paliwo CNG to aktualnie najbardziej optymalna oferta dla transportu miejskiego w Polsce, zwłaszcza gdy przewoźnicy obserwują spadek dochodów, głównie w związku z pandemią – dodaje Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny.

W 2020 roku prawe co drugi sprzedawany w Polsce autobus na paliwo alternatywne był napędzany gazem CNG. W ostatnich latach na wykorzystanie gazu ziemnego w transporcie publicznym postawiły m.in. Warszawa, Rzeszów, Tarnów, Tychy czy Bielsko-Biała – przypomina PGNiG Odbiór Detaliczny w komunikacie.

Spółka rozwija również sprzedaż gazu ziemnego w postaci skroplonej (LNG). M.in. pod koniec 2020 r. uruchomiono stację regazyfikacji przy zakładzie LG Electronics w Biskupicach Podgórnych koło Wrocławia. PGNiG Obrót Detaliczny na mocy umowy z LG przez pięć lat dostarczy do tej instalacji blisko 19 tys. ton gazu ziemnego.

– Umowa z LG to największy w historii Polski kontrakt na dostawy LNG dla przemysłu. Między innymi dzięki temu w 2020 r. zwiększyliśmy sprzedaż skroplonego gazu ziemnego o 18 proc. – mówi Marcin Szczudło, wiceprezes PGNiG Odbiór Detaliczny odpowiedzialny za obszar CNG/LNG.

Spółka wskazuje, że popularność LNG rośnie nie tylko w przemyśle, ale również w transporcie ciężkim, ponieważ coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na wykorzystanie ciężarówek gazowych ze względu m.in. na atrakcyjną cenę paliwa.

– Obserwujemy wzmożone zainteresowanie paliwem LNG w segmencie dalekobieżnego transportu kołowego. A skroplony gaz ziemny gwarantuje też konkretne korzyści ekologiczne – podkreśla Szczudło.

Firma rozwija też od 2019 r. komercyjną ofertę bunkrowania LNG statków. W ub.r. spółka została dopuszczona do prowadzenia operacji bunkrowania (czyli dostarczania paliwa do zbiorników jednostek pływających) w portach podległych Urzędowi Morskiemu w Szczecinie.

To oznacza, że do portów w Gdańsku i Gdyni dołączyły trzy kolejne nowe porty – w Szczecinie, Świnoujściu oraz Policach. Dotychczas spółka zrealizowała bunkrowania dla 12 różnych statków, co plasuje ją na pozycji jednego z najbardziej doświadczonych podmiotów w tej części Europy.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Tagi:

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024