„Zadaniem Ministerstwa Klimatu i Środowiska jest opracowanie ram prawnych i organizacyjnych służących rozwojowi gospodarki wodorowej w Polsce” – to jedno z haseł definiujących działania resortu. Wodorowe autobusy zaczynają pojawiać się na ulicach miast Polski, choć na razie sporadycznie. Powody takiej sytuacji są dwa: obecnie takie pojazdy są znacznie droższe od „elektryków”, poza tym koszt wybudowania stacji jest również wysoki. Prawdopodobnie nie zablokuje to wodorowej ekspansji, lecz poważnie ją utrudni i tym samym wydłuży.
Wprowadzenie nowego mechanizmu ograniczającego do 40 proc. podwyżki cen dla odbiorców ciepła sieciowego przewiduje rządowy projekt nowelizacji ustawy o wsparciu odbiorców ciepła, skierowany w piątek do Sejmu. Dodatkowy koszt określono na 4,5 mld zł w 2023 r.
PKN Orlen zbuduje za 0,5 mld zł terminal przeładunkowy olejów, paliw i bioodpadów w Gdańsku, co ma wzmocnić bezpieczeństwo i pewność dostaw produktów. Powstaje też warta ponad 1,4 mld zł instalacja, która umożliwi produkcję wysokiej jakości olejów.
– Odnawialne źródła energii będą stanowiły o naszej wolności, niezależności, bezpieczeństwie energetycznym. Bałtyk to dla Polski dobro narodowe, cenny klejnot i ogromny potencjał, który powinien zostać wykorzystany w sposób przemyślany jako strategiczne źródło energii – powiedziała Alicja Chilińska-Zawadzka, prezes zarządu EDF Renewables Polska.
– Rządowy projekt tzw. ustawy wiatrakowej jest dobrą propozycją. Mam nadzieję, że nowe przepisy wejdą w życie jak najprędzej. W dobie, gdy płacimy ogromne pieniądze za gaz i ropę krajom arabskim czy naszym sojusznikom Amerykanom, warto wspierać energetykę odnawialną, wiatrową – twierdzi szef rządu Mateusz Morawiecki.