Budowę obwodnicy, w wyniku przetargu, powierzono konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów S.A. oraz Eurovia POLSKA S.A. Wykonawcy uporządkowali już teren, przez który przebiegać będzie trasa. Obecnie prowadzone są prace archeologiczne.
Tymczasowe drogi i wodociąg
W następnej kolejności powstaną m.in. tymczasowe drogi dojazdowe, które umożliwią wykonanie głównego ciągu jezdni oraz pozwolą na budowę obiektu mostowego.
Rozpoczną się również prace związane z budową magistrali wodociągowej prowadzone przez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Gliwicach.
Droga i 2 skrzyżowania
Powstający odcinek trasy o długości blisko 2 km będzie drogą jednojezdniową, z jednym pasem ruchu w każdą stronę, z możliwością dobudowy w przyszłości drugiej jezdni. Na obu końcach nowego odcinka powstaną skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.
Przewidziane jest też jeszcze jedno skrzyżowanie z projektowaną obecnie obwodnicą Ostropy. Powstać ma również bezpieczny przejazd dla rowerzystów – w części z wykorzystaniem zaprojektowanego ciągu pieszo-rowerowego, w części dróg dojazdowych do pól.
Nowy odcinek obwodnicy zostanie oświetlony z wykorzystaniem energooszczędnego oświetlenia LED, a w okolicy zabudowań przy ul. Daszyńskiego staną ekrany akustyczne.
Nasadzenia drzew i krzewów
Na trasie nie zabraknie też zieleni, w tym drzew i krzewów w pasie drogowym.
Powstający odcinek obwodnicy to ostatnia część obwodnicy zachodniej, która docelowo stanowić całość z istniejącym już odcinkiem łączącym ul. Rybnicką z ul. Daszyńskiego.
Dzięki temu, jak zapewnia gliwicki samorząd, możliwy będzie wygodny i szybki przejazd od ul. Rybnickiej do alei Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Gliwicach.
Dzięki budowie obwodnicy znacząco skrócić ma się czas przejazdu przez miasto. Ograniczona zostanie też liczba samochodów wjeżdżających do śródmieścia, co przyczyni się do poprawy komfortu życia mieszkańców.
Modernizacja układu dróg
– W Gliwicach konsekwentnie zmieniamy przestarzały, promienisty układ drogowy na bardziej efektywny – obwodnicowy – wyjaśnia wyjaśnia Adam Neumann prezydent Gliwic. – Obwodnicę miejską Gliwic tworzy także południowa część trasy. Z
Wybudowany został już odcinek tej drogi od ul. Pszczyńskiej do ul. Bojkowskiej, a powstanie jeszcze odcinek od ul. Bojkowskiej do ul. Rybnickiej.
Miasto ma również dużą, autostradową obwodnicę tworzoną przez autostrady A1 i A4, a także aleję Jana Nowaka-Jeziorańskiego, czyli tak zwaną starą autostradę.
Ułatwienia w rejonie DK 78
Dodajmy, że nowy odcinek przejmie ruch samochodowy z DK 78, która prowadzi m.in. przez Tarnowskie Góry, Gliwice i Rybnik. Fragment tej drogi krajowej został już przekierowany na istniejący odcinek zachodniej obwodnicy od ul. Rybnickiej do ul. Daszyńskiego, ale częściowo dalej wiedzie śródmiejskimi ulicami (m.in. Daszyńskiego, Styczyńskiego, Wyspiańskiego, Orlickiego).
45 mln zł na inwestycję
Koszt inwestycji (wraz z dokumentacją projektową i przebudową dróg dojazdowych), na obecnym etapie zamyka się w kwocie około 45 mln zł. Są to środki z budżetu miasta. Miasto ma się też starać o pozyskanie zewnętrznego dofinansowania.
Komentarze (0)