Zakończyły się wszystkie prace związane z budową Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego w Gnieźnie. 2 sierpnia na nowoczesne perony wjechały pierwsze autobusy. Tego samego dnia swoją inaugurację miał Gnieźnieński Rower Miejski.

Inwestycja związana z budową Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego w Gnieźnie była dofinansowana kwotą 4,5 mln zł z Funduszy Europejskich. Jej zakres objął budowę samego Centrum, które zastąpiło zdegradowany dworzec PKS, budowę parkingu buforowego Park & Ride przy ul. Wrzesińskiej (zakończoną jesienią 2020 r.) oraz system Roweru Miejskiego.

Ideą tej dużej inwestycji było połączeniu różnych rodzajów komunikacji i możliwość korzystania z każdej z nich przez podróżnych. Na parkingu buforowym można pozostawić auto i przesiąść się do komunikacji miejskiej lub na miejski rower. Podobnie jest z Centrum Przesiadkowym – tam również można skorzystać z bezpłatnego parkingu i wybrać autobus, pociąg czy na rower.

– To wszystko z pewnością podniesie komfort podróżowania – zapewnia prezydent Tomasz Budasz, podkreślając, że liczy na to, że zarówno mieszkańcy jak i turyści będą korzystać z tych rozwiązań, rezygnując z jazdy samochodem na rzecz transportu publicznego czy rowerów. Wszystkie te działania wpisują się w budowanie przez Gniezno miasta niskoemisyjnego.

Zintegrowane Centrum Przesiadkowe usprawni komunikację

Dzięki inwestycji został uporządkowany zdegradowany teren wokół dawnego dworca PKS. Powstało 6 zadaszonych peronów autobusowych, 87 miejsc postojowych dla samochodów osobowych w tym 5 miejsc dla osób z niepełnosprawnościami wraz z drogami manewrowymi.

Na terenie ZCP powstał także wolnostojący, jednokondygnacyjny budynek dla pasażerów i obsługi technicznej. Wybudowane zostały chodniki oraz ścieżki rowerowe, wiata dla rowerów i motorowerów.

Uruchomiony został także system informacji pasażerskiej w postaci 6 elektronicznych tablic peronowych oraz elektronicznej tablicy zbiorczej, a także biletomat i monitoring wizyjny.

Ponadto Zintegrowane Centrum Przesiadkowe wyposażone jest w panele fotowoltaiczne, czujnik czystości powietrza, sieć hot-spot oraz elementy małej architektury (ławki, stojaki rowerowe, kosze na śmieci itp.) Centrum wraz z budynkiem do obsługi pasażerów dostosowane jest dla osób z niepełnosprawnościami.

Rower miejski rusza w Gnieźnie

W sumie ponad 100 rowerów miejskich od 3 sierpnia będzie dostępnych dla mieszkańców, oraz przebywających w Pierwszej Stolicy Polski gości i turystów. Na terenie Gniezna pojawiło się 31 punktów, w tym 16 stref parkowania, do których codziennie będą relokowane rowery, oraz 15 punktów postojowych oznaczanych totemem (znak informacyjny).

Pierwszych 30 min jest bezpłatne, czas liczy się od momentu wypożyczenia roweru do odstawienia go w jedno z wyznaczonych 31 miejsc. Za każdą minutę przejazdu, powyżej 30 bezpłatnych minut naliczane jest 5 groszy (co daje 3 zł za godzinę).

Czytaj więcej

Skomentuj