IGWP zgłosiła 29 uwag do projektu ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę

IGWP zgłosiła 29 uwag do projektu ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę
Kalina Olejniczak
13.10.2017, o godz. 14:15
czas czytania: około 2 minut
0

Izba Gospodarcza "Wodociagi Polskie" zgłosiła 29 postulatów zmian do przyjętego przez rząd projektu nowelizacji ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków. Izba proponuje m.in. by przedsiębiorstwa wod.-kan samodzielnie decydowały o proponowanej długości obowiązywania taryf za wodę i ścieki.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

W przesłanym do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa stanowisku Izba podkreśla, iż, choć samo wprowadzenie regulatora cen, na wzór funkcjonującego już w branży ciepłowniczej, mógłoby być dobrym rozwiązaniem, to wątpliwości budzi wiele szczegółowych kwestii.

Chodzi przede wszystkim o niezależność polityczną centralnego regulatora. “Przepisy (…) nie gwarantują tego typu pozycji ani prezesowi Wód Polskich, ani dyrektorom regionalnych zarządów”, czytamy w stanowisku.

Niezasadny, zdaniem Izby, jest obowiązek opiniowania regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez organ nadzoru (PGW Wody Polskie), bowiem ma on i tak wystarczające uprawnienia do sprawowania kontroli na rynkiem wod-kan (ma zatwierdzać taryfy, rozstrzygać spory przedsiębiorstw z odbiorcami, nakładać kary pieniężne).

IGWP proponuje też, by, wzorem regulacji obowiązujących w sektorze ciepłowniczym, przedsiębiorstwa miały swobodę w kształtowaniu okresu obowiązywania taryf. Według projektu ustawy ma być on sztywny i wynosić 3 lata.

Takie rozwiązanie, zdaniem Izby, w praktyce może okazać się niemożliwe do wprowadzania, ponieważ przedsiębiorstwa nie są w stanie przewidzieć kosztów na tak długi okres, może też mieć negatywne skutki dla odbiorców, dla których ceny się nie zmienią, nawet jeśli koszty działania przedsiębiorstwa wod-kan spadłyby w tym czasie.

Centralny regulator cen musi być niezależny – oceniają eksperci

Izba Gospodarcza “Wodociągi Polskie” zwraca też uwagę na tryb odwoławczy rozstrzygnięć wydawanych przez organ nadzoru. Postuluje, by odwołania od wszelkich decyzji lub postanowień można było wnosić do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W przygotowanym projekcie organem odwoławczym pozostaje organ nadzoru (PGW Wody Polskie), a SOKiK tylko w przypadkach rozwiązywania sporów dotyczących odmowy zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków, odcięcia dostaw wody lub zamknięcia przyłączy i odmowy przyłączenia nieruchomości do sieci.

Izba postuluje również, by opłaty za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych mogły być uwzględniane w taryfach (Prawo wodne wyłączyło je z definicji ścieków).

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Woda i ścieki
css.php
Copyright © 2024