Inwestycje drogowe w Polsce. Branża zgłasza problemy i ocenia potencjał

Inwestycje drogowe w Polsce. Branża zgłasza problemy i ocenia potencjał
01.03.2021, o godz. 11:30
czas czytania: około 3 minut
0

Kryzys ekonomiczny związany z pandemią COVID-19 nie ominął również branży inwestycji drogowych. Choć według danych GDDKiA w 2020 roku wybudowano więcej dróg niż w latach poprzednich, samorządy borykają się z niższymi dochodami i sposobami finansowania inwestycji. M.in. o tym była mowa podczas wideokonferencji Abrys "Uwarunkowania prawne, technologiczne, finansowe i środowiskowe w inwestycjach drogowych".

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Zdajemy sobie sprawę, że inwestycje drogowe są bardzo ważnym obszarem w każdej gospodarce – powiedział Zbigniew Piotrowski, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.

– Drogi stanowią krwioobieg gospodarczy każdej gminy. Im będzie on lepiej zorganizowany, tym życie społeczne i gospodarcze będzie bardziej rozwinięte.

Potencjał drzemiący w inwestycjach

Województwo podlaskie inwestycje drogowe w 2020 roku zasiliło w kwocie prawie 400 mln zł. Jacek Ziemian, naczelnik Wydziału Planowania Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich omówił potencjał inwestycyjny województwa podlaskiego w budownictwie drogowym.

Prelegent ocenił, że można go zdefiniować jako zdolność do realizowania inwestycji drogowych, remontów i bieżącego utrzymania dróg. Potencjał jest tym wyższy, im bardziej inwestycje drogowe służą rozwojowi sieci – zarówno w skali lokalnej, regionalnej, jak i krajowej.

– Każde z województw ma różną sieć drogową, każda z nich jest w różnym stanie – powiedział Jacek Ziemian. Dodał, że każde z województw różnią nie tylko uwarunkowania takie jak np. wielkość rynku i dostępność wykonawców, ale także źródła finansowania inwestycji.

– Staramy się, aby liczba przetargów była podawana z wyprzedzeniem, aby branża mogła przygotować swoje moce przerobowe sprzęt, wiedziała jakie moce inwestować – mówił Szymon Piechowiak, rzecznik prasowy GDDKiA. W 2020 roku Dyrekcja wypłaciła wykonawcom aż o 4,5 mld zł więcej za zrealizowane inwestycje niż w 2019 r. Aktualnie w realizacji jest ponad 1300 km dróg krajowych i kolejne ponad 400 km na etapie przetargu.

– Sieć się rozwija, trwają prace przygotowawcze dla blisko 3000 km nowych dróg – zapewnił Szymon Piechowiak. Dodał, że drugim ważnym elementem dla GDDKiA jest bieżące utrzymanie dróg i zwiększanie komfortu jazdy po drogach ekspresowych.

Niższe przychody i inne problemy miast

Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku mówił o potencjale inwestycyjnym i zapotrzebowaniu dla inwestycji drogowych dużych ośrodków miejskich. Poza tradycyjnymi modelami finansowania, Białystok korzysta np. z ustawy z 1985 r. mówiącej, że gdy inwestycja niedrogowa wymaga zmiany układu drogowego do potrzeb inwestycji niedrogowej, inwestor tego przedsięwzięcia przebudowuje tę drogę.

Wydatki inwestycyjne w dużych miastach w Polsce stanowią ok. 20% wszystkich wydatków. Budżety samorządów są jednak mniejsze ze względów m.in. na niższe przychody z PIT i CIT. Zadłużenie miast rośnie i może to wpływać także na inwestycje drogowe.

Prof. Zbigniew Grzymała zauważył, że inwestycje drogowe są jednym z podstawowych instrumentów wychodzenia z kryzysu, co jest szczególnie istotne w dobie pandemii koronawirusa COVID-19. Ocenił, że tego typu stymulowanie gospodarki jest bardziej wartościowe i perspektywiczne niż np. proste rozdawanie środków pieniężnych przez rząd.

W trudnym okresie samorządom i wykonawcom może pomóc opcja wynajmu maszyn. O oszczędnościach możliwych dzięki temu typowi finansowania mówił Dominik Duda z firmy Bellator Maszyny Budowlane.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2025