Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Jak powinna wyglądać strona internetowa miasta?

Jak powinna wyglądać strona internetowa miasta?
Barbara Krawczyk
16.08.2018, o godz. 8:15
czas czytania: około 3 minut
1

Tworząc serwis administracji publicznej, należy przestrzegać wielu konkretnych zasad i wytycznych. Bardzo istotne jest też, aby maksymalnie dopasować serwis do potrzeb odbiorców, głównie mieszkańców, przedsiębiorców, inwestorów, dziennikarzy i turystów. To oni ostatecznie zweryfikują, czy serwis urzędowy jest ciekawy i zawiera wszystkie potrzebne informacje.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

Atrakcyjna strona internetowa miasta może stać się główną platformą wymiany informacji między przedstawicielami urzędu a społecznością lokalną. Jest to często pierwsza forma kontaktu i źródło wiedzy dla mieszkańca. I choć na pierwszy rzut oka strony wszystkich miast są do siebie podobne pod względem zawartości, to jednak każda z nich wyróżnia się funkcjonalnością, przejrzystością czy sposobem przekazywania informacji. Różny jest też koszt ich budowy, a później utrzymania.

Funkcjonalna i przejrzysta

Jakie czynniki należy wziąć pod uwagę, by dobrze zaprojektować miejską stronę internetową? Jak twierdzi Piotr Kujawa z firmy Smartbees, dostarczającej rozwiązania internetowe dla firm czy urzędów, przy budowie strony internetowej rzeczą, którą należy zrobić przed jakimikolwiek pracami programistycznymi, jest przeanalizowanie i zrozumienie potrzeb grupy docelowej, czyli użytkowników.

W przypadku portali i serwisów miejskich jest to o tyle trudniejsze, że musimy dostosować się do wielu grup wiekowych, z różnym poziomem zaawansowania obsługi komputera oraz niepełnosprawności. Warto również zadbać o obecność wyszukiwarki wewnętrznej, która ułatwi szybkie odnajdywanie konkretnych wiadomości.

W serwisach miejskich nie ma miejsca na oryginalne rozwiązania, które – choć wyglądają imponująco – powodują chaos i dezorientację. Kluczową sprawą jest intuicyjna nawigacja na stronie internetowej. Należy też zadbać o bezpieczeństwo. – Nie ulega wątpliwości, że strony portali miejskich generują spory ruch, co z kolei może kusić potencjalnych oszustów i hakerów. Dlatego przed twórcami stoi nie lada wyzwanie, aby wszyscy użytkownicy strony byli i czuli, że są bezpieczni – mówi Piotr Kujawa.

Nowoczesna strona, przyjazna swoim użytkownikom, powinna integrować się z wybranymi mediami społecznościowymi, aby maksymalnie ułatwić dzielenie się ważnymi informacjami. Powinna też jak najbardziej integrować się z mieszkańcami poprzez wydzielone miejsce, gdzie mieszkańcy będą mogli np. zgłosić jakiś problem albo poinformować o swoim pomyśle służącym rozwojowi miasta. Na stronach miast warto też zamieszczać pewne rozwiązania, których raczej nie spotkamy np. na stronach firmowych. Chodzi tu m.in. o kalendarz z zaznaczonymi ważnymi wydarzeniami w mieście, różnego rodzaje badania w postaci ankiet i sond oraz newsletter dla użytkowników, którzy najważniejsze informacje dotyczące swojej miejscowości chcieliby dostawać na własną skrzynkę e-mailową.

Szata ma znaczenie

W opinii przedstawicieli samorządów przy budowaniu serwisu internetowego, poza wspomnianymi wcześniej przejrzystą i czytelną budową strony oraz mechanizmem, który zapewnia szybkie znalezienie informacji – należy zwrócić uwagę na estetykę. Strona musi posiadać ładną szatę graficzną, która cieszy oczy, a zarazem nie powoduje trudności w przeglądaniu zawartości. Strona nie powinna posiadać zbyt wielu rodzajów animowanych banerów i dodatków, które spowolnią ładowanie i działanie strony. I co ważne, odciągają uwagę od treści, na której powinien się skupić odbiorca. Menu strony musi być intuicyjne oraz łatwo dostępne, z przejrzystym rozbiciem na kategorie i podkategorie.

Więcej o tym, jak powinna być skonstruowana strona internetowa, by użytkownik mógł łatwo odnaleźć niezbędne informacje można przeczytać w Przeglądzie Komunalnym. 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (1)


elwira

Komentarz #13664 dodany 2018-08-28 11:14:56

Ja wklikając swóją rodzinną miejscową domenę nie jestem w stanie dowiedzieć się niczego, o wydarzeniach, o tym co dzieje się w szkołach, o jakichś eventach organizowanych przez miasto, brakuje tam i dyżurów aptek, adresów banków, godzin pracy poczty i nawet nie ma rozpiski mszy- tego się nie znajdzie w wizytówkach google danych instytucji, bo w większości w małych miastach nikomu takich wizytówek nie chce się robić, a dla niektórych to ważne. Tutaj wiadomo, że zwykła strona wizytówka nie podoła, ale warto wrzucić kilka stówek więcej i stworzyć serwis przyjazny mieszkańcom danej miejscowości. Chociaż jakby się uparł na te wizytówki, to Netgraf fajny tekst o tym popełnił, krok po kroku jak co i do czego, wiec może warto tez na tym bazować? :)

Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Smart city
css.php
Copyright © 2024