Firma Astaldi, która wygrała przetarg na budowę tunelu pod Świną, nadal nie podpisała umowy z inwestorem. Miało to nastąpić 5 lipca. Teraz prezydent miasta oświadczył, że jeśli konsorcjum nie podpisze umowy w piątek, 3 sierpnia, inwestycję przejmie inny wykonawca.

Pod koniec czerwca Astaldi zgłaszała konieczność doprowadzenia do końca procedur prawnych i bankowych. Jak tłumaczono, opóźnienie wynikało z technicznej złożoności, wysokość kontraktu i oceny ryzyka przez banki zaangażowane w finansowanie inwestycji.

Astaldi poinformowało, że potrzebuje jeszcze dwóch tygodni. Sytuacja powtórzyła się 19 lipca – wtedy z zapewnieniem, że do końca miesiąca konsorcjum będzie gotowe do podpisania umowy.

Cierpliwość ma swoje granice

W związku z brakiem informacji napływających od przedstawicieli konsorcjum, we wtorek, 31 lipca prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz wezwał je do podpisania umowy, ponieważ do tego dnia firma ani nie przedłożyła gwarancji wykonania umowy, ani  wyjaśnień.

Termin upływa w piątek, 3 sierpnia o godz. 15:00. – Jeżeli firma nie stawi się w tym terminie oraz nie wniesie wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy, będzie to przez miasto potraktowane jako odmowa podpisania umowy, co z kolei skutkować będzie zatrzymaniem 10 mln zł wadium – czytamy.

– Rozmowy na temat gwarancji z konsorcjum banków prowadzi centrala naszej firmy w Rzymie. Jeśli otrzymamy informację na ten temat to niezwłocznie ją przekażemy, zarówno zamawiającemu jak i w ogólnym komunikacie – informuje portal Rynek Infrastruktury rzecznik prasowy Astaldi Mateusz Witczyński.

Jeśli przedstawiciele Astaldi w piątek nie podpiszą umowy, miasto zaprosi do współpracy konsorcjum, którego liderem jest firma Porr.

Długo wyczekiwany tunel

Przeprawa pod rzeką Świną, mająca połączyć wyspy Uznam i Wolin, to bodaj najbardziej wyczekiwana inwestycja w Świnoujściu. Przeprawa z jednej na drugą stronę miasta odbywa się tam promami, z czego tylko jeden jest dostępny dla przyjezdnych kierowców. Tunel o średnicy 12 m ma liczyć 1,44 km, a cały pas drogi w którego wchodzi skład – 3,4 km.

Włoskie konsorcjum Astaldi i Ghella zobowiązało się wykonać inwestycję za nieco ponad 727 mln zł. Projekt i budowa miały trwać cztery lata. Oferta firmy Porr Polska, Porr Bay GmbH, Gulermak i Energopol wyniosła ponad 793 mln zł.

Źródła: rynekinfrastruktury.pl, swinoujscie.pl

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj