Kolejny element Via Carpatia poprawi połączenie Polski ze Słowacją

Kolejny element Via Carpatia poprawi połączenie Polski ze Słowacją
Bartłomiej Leśniewski
14.11.2024, o godz. 8:56
czas czytania: około 2 minut
0

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na projekt i budowę ostatniego odcinka drogi S19 Jawornik - Lutcza. Będzie ona elementem szlaku Via Carpatia i znacznie polepszy połączenie drogowe Polski ze Słowacją.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Inwestycja ma kosztować ponad 1,9 mld zł; pięciokilometrowy odcinek, wykonany przez firmy Gulermak oraz Budimex, ma być gotowy za niecałe 5 lat – poinformowała GDDKiA.

Trudny górski teren

W środę podczas konferencji prasowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podkreślono, że odcinek Jawornik-Lutcza jest ostatnim fragmentem projektowanej drogi S19. “W efekcie powstanie droga, która znacznie skróci czas dojazdu do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku” – wyjaśnił szef GDDKiA Paweł Woźniak.

Jak podkreślił, trasa S19 przebiega przez wniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami i ciekami wodnymi, stąd konieczność zaprojektowania licznych estakad mostów, a także pierwszych w województwie podkarpackim tuneli drogowych – będzie ich trzy o łącznej długości ponad sześciu kilometrów. Woźniak dodał, że w ramach inwestycji powstanie też Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik w kierunku Barwinka.

Wykonawcami 5,19 kilometrowego odcinka drogi zostały firmy Gulermak oraz Budimex; wartość umowy to ponad 1,909 mld zł. GDDKiA przewiduje, że realizacja inwestycji potrwa 59 miesięcy. Z czasu robót budowlanych wyłączone będą okresy zimowe, tj. od 1 grudnia do 31 marca.

Kierunek południe

Wcześniej w październiku rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie Joanna Rarus poinformowała, że w przetargu na realizację odcinka S19 Jawornik-Lutcza wpłynęło siedem ofert. Były one oceniane według czterech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na m.in. wyposażenie tunelu (20 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (10 proc.), a także przedłużenia okresu gwarancji jakości na tunele oraz konstrukcje oporowe, w tym portale tuneli (10 proc.).

Inwestycja realizowana będzie w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) w systemie “projektuj i buduj”.

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała około 700 km długości.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024