Kraków pokazał jak będą wyglądały nowe tramwaje, które pojawiają się na torowiskach do 2020 r. Do 2025 r. do miasta może zostać dostarczonych 110 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów. Tramwaje z wysoką podłogą całkowicie znikną z ulic.

Prezydent Krakowa ogłosił dialog techniczny w sprawie zamówienia 60 niskopodłogowych przegubowych wagonów tramwajowych. Szacowany koszt tego kontraktu to ok. 550 mln zł.

Na początku 2018 r. podpisano umowę ramową na dostawę 50 sztuk nowych tramwajów z konsorcjum firm Stadler Polska i Solaris. Jeżeli kontrakty zostaną zrealizowane, to w latach 2018-2025 do Krakowa może zostać dostarczonych 110 nowoczesnych tramwajów.

CCJ 300 x 250

Mieszkańcy chcą niskiej podłogi

– Wiemy, że osoby niepełnosprawne, starsze oraz rodzice z małymi dziećmi oczekują niskiej podłogi nie tylko w autobusach, ale również w tramwajach. Dlatego chcemy w ciągu kilku najbliższych lat zainwestować w wymianę taboru tramwajowego, tak, aby z krakowskich ulic zniknęły wszystkie wagony bez niskiej podłogi. Tramwaje kupowane jako fabrycznie nowe będą wtedy stanowić 2/3 całego taboru – powiedział podczas konferencji prasowej Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

Plany zakupu 60 nowych tramwajów zakładają uzyskanie dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej. Obecnie trwają uzgodnienia z Europejskim Banku Inwestycyjnym w zakresie pozyskania wkładu na sfinansowanie tego zakupu. Dialog techniczny jest wstępem do ogłoszenia przetargu w 2019 r.

Zamawiane niskopodłogowe tramwaje będą mieć od 30 do 35 metrów długości. Będą wyposażone w klimatyzację, automat biletowy z możliwością zapłaty monetami i kartą, system informacji pasażerskiej, monitoring i system liczenia pasażerów. Tramwaje będą mieć minimum sześć drzwi i pomieszczą co najmniej 220 osób, z czego 35 proc. na miejscach siedzących.

Najpierw 35 tramwajów Nilsa Krügera

Na konferencji zaprezentowano też wygląd 35 tramwajów, które w Krakowie pojawią się w 2020 r. Nowoczesny, spełniający najwyższe międzynarodowe standardy designu tramwaj został opracowany przez Nilsa Krügera, profesora Akademii Sztuki Weissensee w Berlinie.

Do projektu malowania tramwaju wykorzystano krakowskie barwy: białą i niebieską, ale bez ułożenia ich na pojeździe w formie pasów. Nowy design nawiązuje natomiast do eksploatowanych już w Krakowie tramwajów i wykorzystuje motyw lajkonika, który został wprowadzony we wnętrzach krakowskich pojazdów w 2012 r.

Spójność wyglądu nowego tramwaju została podkreślona przez jednolity niebieski kolor z białym akcentem. Po dostawie nowych tramwajów karta z taką właśnie formą malowania zostanie dołączona do Księgi Wizualizacji Pojazdów.

Wartość pierwszej części zamówienia 35 tramwajów to ponad 314 mln zł, dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 dla inwestycji wyniesie prawie 125 mln zł. Wartość wszystkich 50 sztuk tramwajów tego kontraktu to ok. 450 mln zł.

Dwa tramwaje z tej dostawy będą wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku ok. 3 km (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości). To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom w przypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej (np. w przypadku awarii zasilania). W przyszłości pozwoli to także na uruchomienie w obrębie I Obwodnicy odcinków linii bez konieczności stawiania słupów trakcyjnych.

Źródło: UM Kraków, Radio Kraków

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj