Docelowo w Krakowie ma być 150 stacji KMK (Komunikacja Miejska w Krakowie) Bike, w których będzie można wypożyczyć 1500 rowerów (aktualny stan to 34 stacje i 300 pojazdów). Jest już gotowa mapa ze wstępnymi lokalizacjami nowych stacji, która będzie uzgadniana w trakcie realizacji projektu.
Nowym pomysłem jest także propozycja zamontowania na każdym z rowerów komputera pokładowego, dzięki któremu np. będzie można wypożyczyć rower, zarejestrować się w systemie lub doładować konto. Rowery będą musiały być bardziej wytrzymałe, tak aby służyły cyklistom przez cały rok i w różnych warunkach atmosferycznych.
Te wszystkie szczegóły zostaną doprecyzowane podczas negocjacji, które będą kolejnym etapem postępowania. Wybór nowego operatora potrwa jeszcze około 1,5 miesiąca. W założeniu zaproponowane w Krakowie rozwiązania mają być najnowocześniejszymi w Polsce. Będzie to także pierwsze w Polsce postępowanie dotyczące roweru miejskiego prowadzone w trybie koncesji, a nie przetargu.
Zainteresowane firmy mogły zgłosić swój udział do postępowania koncesyjnego do 18 stycznia. Już na wstępie musiały spełnić kilka warunków, m.in. posiadać wiedzę techniczną oraz doświadczenie w zarządzaniu systemem roweru publicznego składającego się z minimum 300 rowerów w okresie minimum 6-miesiecznego sezonu.
Przypomnijmy, że Kraków ma najdłuższy stażem system roweru miejskiego w Polsce. Funkcjonuje od 2008 roku, dzięki unijnemu programowi „Civitas Carvell”, w ramach którego krakowianie zyskali na start 12 stacji i 100 rowerów. Z każdym rokiem miejskie rowery cieszą się coraz większym powodzeniem. W 2013 r. korzystało z nich 3,2 tys. osób, a liczba wypożyczeń osiągnęła poziom 6-10 tysięcy. W ubiegłym sezonie z roweru miejskiego skorzystało już 50 tysięcy osób.
Komentarze (0)