Kraków. Radni przyjęli rezolucję do premiera ws. rekompensat za wprowadzenie SCT

Kraków. Radni przyjęli rezolucję do premiera ws. rekompensat za wprowadzenie SCT
pap/jw
18.01.2024, o godz. 10:50
czas czytania: około 3 minut
0

Radni Krakowa jednomyślnie przyjęli w środę rezolucję do premiera i parlamentu, w której domagają się prac legislacyjnych w kierunku przygotowania programu rekompensat dla mieszkańców i miast wprowadzających Strefy Czystego Transportu (SCT).

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Pomysłodawcami rezolucji są radni klubu Nowoczesny Kraków.

– SCT to nie wymysł rady miasta, ale to wymysł z góry (…), dlatego potrzebujemy wsparcia centralnego – przekonywał przewodniczący Nowoczesnego Krakowa Michał Starobrat precyzując, że do wprowadzenia SCT samorząd zobowiązały władze wojewódzkie w Programie ochrony powietrza i rząd w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Potrzebne wsparcie

Zdaniem radnego duże miasta są dzisiaj w trudnej sytuacji finansowej i – jeżeli ma być wprowadzona SCT, która nie ograniczałaby komunikacyjnie uboższych mieszkańców – to miasta muszą wybudować parki park and ride, wzmocnić komunikację miejską.

Program rekompensat zapewniałby wsparcie finansowe inwestycji infrastrukturalnych i transportowych oraz dotacje dla mieszkańców na wymianę samochodów na nowsze.

Według Starobrata nowa władza powinna zadbać o to, aby środki na taki program rekompensat pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy.

Uchylenie SCT

Przedmiotem środowych obrad były też dwa inne projekty uchwał dotyczące SCT. Oba zostały odrzucone.

Autorami pierwszego z nich, obywatelskiego, byli przeciwnicy strefy skupieni w grupie “Kraków dla kierowców”. Domagali się oni definitywnego uchylenia uchwały o SCT. “Za” tym projektem zagłosowali obecni radni PiS. Pozostali jednak odrzucili ten projekt ze względów formalnych.

Jak zaznaczyli prawnicy urzędu miasta w opiniach prawnych, uchwałę o SCT radni przyjęli na podstawie art. 40 ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

“Podjęcie uchwały nowelizującej powinno nastąpić w tym samym trybie, co przyjęcie pierwotnej uchwały nawet w przypadku, gdy odpowiedni przepis prawa tego nie reguluje. Pogląd taki jest utrwalony w orzecznictwie sądowo-administracyjnym. Wprowadzenie zmian do uchwały będącej aktem prawa miejscowego, wymaga przeprowadzenia takich samych, kolejno określonych czynności proceduralnych określonych w art. 40 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych” – uzasadniali prawnicy.

Przeciwnicy SCT chcieli przyjęcia obywatelskiego projektu uchwały unieważniającej SCT, mimo że wojewódzki sąd administracyjny w poprzednim tygodniu unieważnił uchwałę radnych o SCT, a władze Krakowa zapowiedziały, że nie odwołają się od decyzji sądu – przygotują za to nową uchwałę, która prawdopodobnie najwcześniej mogłaby wejść w życie w 2025 r. WSA uznał, że uchwała jest wadliwa, ponieważ nie określa jasno granic SCT.

– Dopóki nie ma prawomocności wyroku WSA, pseudo strefa w Krakowie formalnie wciąż istnieje, a wprowadzane nią ograniczenia są realnym zagrożeniem dla normalnego funkcjonowania miasta i barierą rozwoju społeczno-gospodarczego – przekonywał przedstawiciel przeciwników Piotr Kucharski, współinicjator uchwały unieważniającej SCT.

Z protestami w tle

Autorami drugiego projektu uchwały dotyczącej SCT, procedowanej w środę, był klub Łukasza Gibały. Była to uchwała kierunkowa dla prezydenta miasta, w której znalazł się zapis o tym, że zasady SCT nie obowiązywałyby mieszkańców Krakowa, którzy przed 1 marca 2023 r. zarejestrowali samochód. “Za” tym projektem głosowało czworo radnych.

Podczas obrad na sali obecni byli przedstawiciele Krakowskiego Alarmu Smogowego, którzy przynieśli banery propagujące SCT. Przeciwnicy zaś, związani z ruchem “Nie oddamy miasta”, zorganizowali pikietę na zewnątrz budynku.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024