Założenia zakładają wariant budowy nowego fragmentu trasy przebiegającego w sąsiedztwie opactwa oo. Benedyktynów w Tyńcu.
Ochrona cennych terenów
Jak podkreślono w przedstawionym w środę stanowisku, reakcja władz Krakowa ma na celu ochronę terenów cennych przyrodniczo i historycznie. A takie ma otoczenie opactwa w Tyńcu.
Władze miasta wskazały, że planowana inwestycja – łącznie 10 pasów ruchu i drugi most na Wiśle w rejonie węzłów „Bielany” i „Tyniec” – według prezentowanych koncepcji, przebiegać miałaby w otulinie oraz na terenie Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego, korytarzy ekologicznych, obszaru Natura 2000, użytków ekologicznych oraz zielonych terenów spacerowych i rekreacyjnych.
„Biorąc pod uwagę znaczenie autostrady A4 dla miejskiego układu drogowego (stanowi ona fragment IV obwodnicy Krakowa), w opinii miasta należy przeanalizować wykonanie oddzielnych jezdni dla ruchu tranzytowego i miejskiego. Pozwoli to na zmniejszenie przeplatania ruchu na jezdniach głównych, a tym samym na zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy oraz efektywności projektowanego układu” – zaznaczono.
Zgodnie ze stanowiskiem miasta, które zostało przekazane do GDDKiA, w zakresie prac zmierzających do budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków-Myślenice, w dokumentacji brakuje wskazania przyszłego połączenia autostrady A4 z drogą ekspresową S7 w wariancie zachodnim, tj. rozpoczynającym się na węźle „Bielany”.
Zwiększenie przepustowości
Władze Krakowa zaznaczyły, że o ile zrozumiała jest konieczność zwiększenia przepustowości projektowanego odcinka autostrady, to najpierw należy wziąć pod uwagę potrzeby krakowian. „Tereny proponowane pod inwestycję stanowią obecnie istotne zaplecze rekreacyjne i przyrodnicze Krakowa” – wskazały.
Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa ds. polityki społecznej i komunalnej, cytowany w komunikacie zaznaczył, że magistrat nie wyraża zgody na przekroczenie rzeki Wisły przez nową trasę po wschodniej stronie stopnia wodnego „Kościuszko”.
„Takie rozwiązanie wiązałoby się z koniecznością wyburzenia co najmniej kilkudziesięciu budynków mieszkalnych, ingerencją w uroczysko +Celiny+ oraz kolizjami z: torem kajakowym, drogą wojewódzką nr 780, planowanym nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 774. Takie warianty rozbudowy A4 nie są akceptowalne” – wskazał Kulig.
W październiku 2022 roku GDDKiA podpisała umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy o trzeci pas ruchu odcinka południowej obwodnicy Krakowa w ciągu autostrady A4 od węzła Balice do ul. Kąpielowej. Umowę zawarto z firmą Ivia za ponad 7 mln zł. Zadanie ma zostać wykonane w ciągu czterech lat.
Zamówienie obejmuje przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) i uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla rozbudowy odcinka autostrady A4 o trzeci pas ruchu.
W ramach dokumentacji opracowane musi zostać minimum pięć wariantów rozwiązań projektowych drogi obejmujących: poszerzenie istniejących pasów ruchu, dobudowę drugiej jezdni, dobudowę obustronną pasów ruchu, dobudowę jednostronną pasów ruchu, odcinkowo nowy przebieg drogi.
Zadaniem wykonawcy będzie także przeprowadzenie prezentacji społecznych i rekomendowanie GDDKiA trzech wariantów rozwiązań do dalszych prac projektowych. Przygotowana analiza ma umożliwić wybór najkorzystniejszego wariantu do dalszych etapów przygotowania inwestycji.
Władze Krakowa nie kwestionują tych założeń, proponują jednak odsunięcie projektowanych jedni od siedliska przyrodniczo – historycznego w Tyńcu.
Komentarze (0)