– Do głównych problemów sygnalizowanych przez mieszkańców Krakowa zalicza się brak wystarczającej ilości miejsc parkingowych w mieście – wyjaśnia Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Miasta Krakowa ds. Polityki Społecznej i Komunalnej. – Poza oczywistymi niedogodnościami dla właścicieli samochodów osobowych, stan ten powoduje także szereg konfliktów społecznych. Dodam, że sytuacja uległa znacznemu pogorszeniu w ostatnich latach, a to ze względu na oddawanie do użytku nowych bloków, bez zapewnienia wystarczającej ilości miejsc parkingowych. Pragniemy zatem zmienić ten stan rzeczy. Stąd też realizacja niniejszego programu – dodaje zastępca prezydenta miasta Krakowa.
Program dla mieszkańców
Natomiast o unikatowym charakterze miejskiego krakowskiego Programu Budowy Parkingów Lokalnych świadczyć ma to, że główną rolę odgrywają w nim organizacje pozarządowe, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, przedsiębiorcy oraz osoby fizyczne.
Jak to działa?
Podmioty lub osoby zainteresowane udziałem w PBPL powinny złożyć wniosek wraz z niezbędnymi załącznikami, czyli: uproszczoną koncepcją parkingu w postaci jego charakterystyki zawierającej opis stanu istniejącego i opis stanu projektowego.
Kolejny załącznik to szkic koncepcyjny ze zwymiarowaniem podstawowych elementów i rozrysowaniem układu miejsc postojowych.
Należy również załączyć również pisemne deklaracje zgody wszystkich właścicieli nieruchomości na tego rodzaju działanie. Kolejne załączniki to: Poświadczenie z Księgi Wieczystej o uregulowanym statusie materialnym działki, oświadczenie wnioskodawcy o pokryciu kosztów minimum 20 procent wartości przyszłego parkingu, ewentualnie oświadczenie właściwej terenowo Rady Dzielnicy o dofinansowaniu inwestycji.
Komisja i decyzja rady dzielnicy
Na następnym etapie, wniosek wraz załącznikami, podlega ocenie (opiniowaniu), specjalnej komisji powołanej w ramach Programu Budowy Parkingów Lokalnych.
Komisję PBPL powołuje Dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Gremium to ocenia projekty parkingów na podstawie kryteriów dotyczących zgodności z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego.
Nie wolno wycinać drzew
Bezwzględnym warunkiem przyjęcia wniosku jest też brak wycinki drzew. O wdrażaniu projektu decydować ma również techniczna możliwość realizacji parkingu w konkretnym miejscu.
Ważna jest też wspomniana pozytywna opinia właściwej terenowo Rady Dzielnicy, a także możliwość dofinansowania realizacji przez właściwą terenowo Radę Dzielnicy.
Następnie wniosek z załącznikami, wraz z wyżej opisaną opinią komisji, trafia do właściwej terenowo rady dzielnicy, która podejmie ostateczną decyzję w kwestii dalszej realizacji projektu.
Koncepcja ZDMK
Kolejny etap procedury zmierzającej do powstania nowego parkingu polega na zleceniu przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK), przygotowania koncepcji, która określi szacunkowy koszt inwestycji i pozwoli na zawarcie umowy o współfinansowanie z wnioskodawcą.
Dalej, po zawarciu umowy i zabezpieczeniu środków, ZDMK zleca się przetarg na wykonanie dokumentacji, a następnie na roboty w terenie.
Priorytetowe dofinansowanie z dzielnic
– Priorytetem objęte będą wnioski, które zostaną dofinansowane przez odpowiednią terenowo radę dzielnicy – wyjaśnia Magdalena Rutkowska, Zastępca Dyrektora ds. Inwestycji Zarządu Dróg Miasta Krakowa. – Należy jednak podkreślić, że tego rodzaju dofinansowanie nie będzie rekompensowało wkładu osoby wnioskującej lecz będzie częścią miejskiego wkładu.
PBPL jak inwestycje miejskie
Z formalnego punktu widzenia Program Budowy Parkingów Lokalnych funkcjonuje na podobnych zasadach jak realizacja inwestycji miejskich. Dlatego wykonanie poszczególnych zadań związanych z budową parkingu musi być poprzedzone wprowadzeniem zadania do budżetu miasta i do wieloletniej prognozy finansowej – wieloletniego planu inwestycyjnego.
Natomiast za realizację uchwały odpowiedzialny jest Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK).
Aż 80% z miejskiego budżetu
Dodajmy, że Program Budowy Parkingów Lokalnych zakłada znaczące dofinansowanie, rzędu 80% ze środków miejskich, lokalnych inicjatyw mieszkańców dotyczących budowy parkingów na terenach gminnych będących własnością Gminy Miejskiej Kraków lub Skarbu Państwa będących w zarządzie miejskich jednostek organizacyjnych.
– Wnioski mogą składać mieszkańcy bezpośrednio, czyli na przykład członkowie danej wspólnoty mieszkaniowej – informuje Magdalena Rutkowska, zastępca dyrektora ds. Inwestycji Zarządu Dróg Miasta Krakowa. – W tym przypadku, minimalna liczba wnioskodawców to 5 osób. Można też składać wnioski za pośrednictwem organizacji pozarządowej skupiającej mieszkańców tworzących stowarzyszenie, którego głównym celem jest realizacja inwestycji. Wnioskować mogą też wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie mieszkaniowe i przedsiębiorcy.
Minimum 20% od wnioskodawcy
Wnioskodawcy winni wnieść wkład własny w wysokości minimum 20% wartości inwestycji w postaci np. dokumentacji projektowej, czy też realizacji robót budowlanych.
Może to być również wkład finansowy lub wkład rzeczowy w postaci przekazania nieruchomości na rzecz miasta pod budowę parkingu.
Ogólnodostępne i bezterminowe
Dodajmy, że Gmina Miejska Kraków zawiera z wnioskodawcami umowę cywilnoprawną na czas trwania realizacji projektu. Projekty mogą być realizowane w trybie jednorocznym lub kilkuletnim, a użytkowanie gotowych parkingów jest bezterminowe.
Parkingi powstałe w ramach Programu Budowy Parkingów Lokalnych będą miały charakter ogólnodostępny.
Harmonogram realizacji programu
Na tegorocznym etapie realizacji PBPL, do 31 maja br. potrwa przyjmowanie wniosków przez jednostkę realizującą program (ZDMK), a także promocja programu.
Do 30 czerwca br. prowadzona będzie weryfikacja wniosków.
Do 30 listopada br. wyznaczono czas na opracowanie i uzgodnienie koncepcji wraz z oszacowaniem kosztów. Natomiast 31 grudnia br. upłynie termin zawierania umów na współfinansowanie projektów realizacji parkingów.
A do końca stycznia przyszłego roku Prezydent Miasta Krakowa ma czas na przedstawienie sprawozdania z realizacji programu za rok bieżący.
PBPL a zgody członków spółdzielni
Swoimi spostrzeżeniami podczas wczorajszej (9 marca br.), internetowej dyskusji o PBRL, z przedstawicielami Zarządu Dróg Miasta Krakowa i uczestnikami spotkania on-line, podzielił się Radosław Gruszka, Prezes Zarządu-Kierownik Ogólny Spółdzielni Mieszkaniowej „Na Kozłówce” w Krakowie.
– Z praktycznego punktu widzenia martwi mnie zapis w regulaminie programu mówiący o tym, że wnioskowanie musi być poświadczone zgodą wszystkich właścicieli miejsca, w którym ma powstać parking – mówił prezes Radosław Gruszka. – Jak wskazuje nasza spółdzielcza praktyka, dość często zdarza się, że prawem własności odrębnej dysponować może ponad kilkuset członków spółdzielni, w związku z czym, pozyskanie ich zgody jest bardzo trudne, a czasem wręcz niemożliwie. Dlatego byłbym za modyfikacją regulaminu PBPL, tak by mógł o tym decydować zarząd spółdzielni.
Ludzie starsi za nawiasem?
Problem związany z potencjalnym brakiem możliwości zebrania wkładu w wysokości 20% udziału uprawniającego do wnioskowania w ramach programu, szczególnie w okolicach zamieszkiwanych przez ludzi starszych, sygnalizował Bogdan Smok, Radny Rady Miejskiej Krakowa z ramienia Koalicji Obywatelskiej.
Preferencje dla zielonych parkingów
O preferencje dla zielonych rozwiązań, np. parkingów montowanych z tzw. trylinki, apelowała Anna Moksa, przewodnicząca Rady Dzielnicy XIV „Czyżyny” w Krakowie.
Podczas dyskusji poruszono też problem dotyczący możliwości weryfikacji korzystania z parkingów powstałych w ramach PBPL, tak by z ogólnodostępnych, w praktyce nie przekształcały się one w parkingi firmowe.
Powyższe wnioski mają być poddane analizie w dalszym toku realizacji Programu Budowy Parkingów Lokalnych w Krakowie.
Komentarze (0)