Łódzka Kolej Aglomeracyjna zawarła umowę na dostawę energii trakcyjnej z OZE

Łódzka Kolej Aglomeracyjna zawarła umowę na dostawę energii trakcyjnej z OZE
PAP/dom
18.01.2022, o godz. 14:36
czas czytania: około 3 minut
0

Łódzka Kolej Aglomeracyjna podpisała umowę z PKP Energetyka na dostawę energii pochodzącej z odnawialnych źródeł. Według niej, w 2022 r. ŁKA uzyska ok. 30 proc. energii z OZE i wartość ta będzie rosła w kolejnych latach, by w 2028 r. dojść do 100 proc.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

O wejściu w życie wieloletniej umowy na dostawy energii trakcyjnej z odnawialnych źródeł, zawartej w ramach Programu Zielona Kolej pomiędzy Łódzką Koleją Aglomeracyjną (ŁKA) a PKP Energetyka, władze obu spółek poinformowały na konferencji prasowej w Łodzi, w której wziął udział także marszałek woj. łódzkiego Grzegorz Schreiber.

Prezes ŁKA Janusz Malinowski przekazał na niej, że ŁKA jest pierwszym przewoźnikiem w Polsce, który podpisał kontrakt gwarantujący od 1 stycznia określony wolumen dostaw energii pochodzącej z OZE – w 2022 r. będzie to co najmniej 30 proc. i wartość ta będzie rosła w kolejnych latach o co najmniej 10 proc. rocznie.

50 proc. zielonej energii, a potem 100 proc. 

Zgodnie z zapisami umowy, w 2024 r. udział zielonej energii wyniesie co najmniej 50 proc., natomiast w roku 2028 pociągi elektryczne ŁKA będą jeździć wyłącznie na energii pochodzącej z odnawialnych źródeł. Kontrakt obowiązuje przez siedem lat, z możliwością przedłużenia o kolejne trzy, a jego łączna przewidywana wartość to ponad 362 mln zł.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni, że neutralne klimatycznie, oparte o OZE przewozy kolejowe stają się faktem w naszym regionie, jako pierwszym w Polsce. To kolejny, obok inwestycji taborowych i konsekwentnej rozbudowy siatki połączeń, istotny krok w rozwoju transportu kolejowego w Łódzkiem – podkreślił marszałek woj. łódzkiego.

Program Zielona Kolej, w ramach którego ŁKA zawarła umowę z PKP Energetyka, zakłada przejście całego transportu kolejowego w Polsce na zasilanie energią trakcyjną z elektrowni solarnych i wiatrowych. Celem tego przedsięwzięcia jest osiągnięcie udziału OZE w źródłach jej pochodzenia na poziomie 50 proc. w 2025 r., 85 proc. w 2030 r., a docelowo całkowite przejście na zieloną energię.

– Kolej pokazuje, że jest prekursorem dekarbonizacji transportu w oparciu o OZE. Dziękujemy naszym partnerom z ŁKA za otwartość i konsekwencję we wprowadzaniu realnych, prośrodowiskowych zmian w polskim sektorze kolejowym. Dostawy zielonej energii pozwolą na całkowicie neutralne klimatycznie przewozy, co bez wątpienia zwiększy atrakcyjność kolei dla pasażerów – zaznaczył prezes PKP Energetyka Wojciech Orzech.

Natomiast Malinowski dodał, że umowa gwarantująca sukcesywne przejście łódzkiego przewoźnika na energię z OZE jest spójna z polityką ŁKA, obejmującą troskę o środowisko naturalne oraz ochronę klimatu; współgra z takimi działaniami ŁKA, jak uruchamianie nowych połączeń, zawarcie kontraktu na dostawy taboru hybrydowego, integracją przewozów kolejowych z autobusowymi czy planami inwestycji w fotowoltaikę.

Rekuperacja i eco-driving

ŁKA korzysta już z innych mechanizmów, które zwiększają efektywność energetyczną jej działalności przewozowej; m.in. wprowadzenie rekuperacji i eco-drivingu pozwoliło zniwelować średnioroczne zużycie energii trakcyjnej przez spółkę o 25 proc.

ŁKA i PKP Energetyka działają wspólnie w ramach Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK) – branżowej inicjatywy, której celem jest optymalizacja zużycia energii elektrycznej w transporcie kolejowym w Polsce. CEEK realizuje szereg działań w zakresie efektywności energetycznej, które do 2030 r. mają doprowadzić do zmniejszenia zużycia energii w sektorze o 1,2 TWh i doprowadzić do redukcji emisji CO2 o 1 mln ton.

Program Zielona Kolej jest flagowym projektem CEEK, dzięki któremu w 2030 r. 2,5 TWh kolejowej energii trakcyjnej, czyli 85 proc. całości zużycia, będzie pochodziło z OZE. Przełoży się to na redukcję emisji dwutlenku węgla o 8 mln ton rocznie. CEEK promuje także rozwój technologii rekuperacji, eco-drivingu oraz wykorzystanie instalacji fotowoltaicznych na terenach i obiektach kolejowych.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024