Mevo wystartowało. Gdańsk, Gdynia i Sopot mają ponad 1200 rowerów elektrycznych

Mevo wystartowało. Gdańsk, Gdynia i Sopot mają ponad 1200 rowerów elektrycznych
sm
27.03.2019, o godz. 14:48
czas czytania: około 2 minut
0

Największy w Polsce system rowerów publicznych, składających się w całości z rowerów wspomaganych elektrycznie, wreszcie wystartował. W 14 miastach i gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot można od wczoraj korzystać z 1224 rowerów. Wkrótce ta liczba wzrośnie do 4080.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Mieszkańcy Trójmiasta i okolic oraz turyści wsiedli wreszcie na miejskie, elektryczne rowery. Drugi rozruch testowy systemu Mevo potwierdził gotowość do jego użytkowania. Początkowo uruchomienie systemu zapowiadano na listopad, a potem wielokrotnie przesuwano datę startu. Ostatecznie Mevo ruszyło 26 marca.

Z Mevo mogą korzystać mieszkańcy i turyści odwiedzający Gdańsk, Gdynię, Sopot, Tczew, Puck, Redę, Kartuzy, Sierakowice, Somonino, Stężycę, Władysławowo, Żukowo, Pruszcz Gdański i Rumię. Na początek do dyspozycji są 1224 rowery. Napęd wszystkich jest wspomagany elektrycznie – oznacza to, że silnik bierze na siebie tyle wysiłku, ile wkłada rowerzysta. Takie rozwiązanie wybrano, bo okolice Gdańska są pokryte wzgórzami morenowymi.

W systemie Mevo jeżdżą rowery czwartej generacji. Każdy wyposażony jest w moduły GPS i GSM. Wypożyczenie ma być intuicyjne. System informatyczny, sterujący systemem, ma umożliwić szybkie (do 15 sek.) i łatwe wypożyczanie pojazdu za pomocą kart zbliżeniowych (takich jak bilet miesięczny, legitymacja studencka, czy karta mieszkańca), a także smartfonów.

Mevo będzie jednym z pierwszych dużych systemów w Polsce, który będzie funkcjonował przez 12 miesięcy w roku. Zimą dostępne będzie 30 proc. floty – czyli dokładnie tyle, ile jeździć ma w pilotażowej fazie systemu (100 proc. pojazdów będzie dostępnych wiosną 2019 r.). W innych polskich miastach rowery są jesienią usuwane z ulic, a wracają na nie dopiero wiosną. Środowiska rowerowe krytykują takie postępowanie, bo w ostatnich latach zdarzały się zimy bezśnieżne i ciepłe. Np. w tej zimy w Poznaniu śnieg padał zaledwie trzy razy.

Warto podkreślić, że system Mevo stworzyło aż 14 pomorskich gmin, co wymagało długich negocjacji, porozumień, umów, opracowania zasad finansowania, rozliczania itp. – Mevo to realny dowód na funkcjonowanie metropolii na Pomorzu – powiedział w dniu startu systemu Mevo Mieczysław Gołuński, burmistrz Kartuz.

Koszt systemu to w sumie 40 mln zł (dofinansowanie z UE ponad 17 mln).

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Elektromobilność
css.php
Copyright © 2024