MI planuje w tym roku rozszerzenie sieci dróg płatnych dla pojazdów ciężarowych

MI planuje w tym roku rozszerzenie sieci dróg płatnych dla pojazdów ciężarowych
tom/pap
13.01.2022, o godz. 9:28
czas czytania: około 2 minut
0

Ministerstwo Infrastruktury, we współpracy z resortem finansów, planuje w tym roku powiększyć sieć płatnych odcinków dróg krajowych o 1500 km - poinformował podczas środowego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury dyrektor Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury Jarosław Waszkiewicz.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

– Sieć opłat od pojazdów ciężarowych funkcjonuje w dniu dzisiejszym na około 3700 km i od 2017 roku nie była rozszerzana. W międzyczasie Krajowy Fundusz Drogowy był zasilany wpływami i finansował realizację dużego programu inwestycyjnego polegającego przede wszystkim na budowie dróg ekspresowych i w części autostrad. Czyli w międzyczasie powstało już nam 1500 km dróg ekspresowych i autostrad, które funkcjonują (…) i mogłyby zostać objęte opłatami a jeszcze nie są – powiedział Waszkiewicz.

1500 km dróg do opłaty

– Wskazaliśmy te 1500 km dróg, w podziale na poszczególne odcinki, do pierwszego rozszerzenia systemu opłaty elektronicznej dla pojazdów ciężarowych, które chcemy, żeby nastąpiło w roku 2022 – dodał.

Dyrektor przypomniał, że od czterech miesięcy samodzielnie funkcjonuje nowy system poboru opłat e-TOLL, oparty na technologii pozycjonowania satelitarnego. Zastąpił on wcześniejszy system viaTOLL, który wykorzystywał technologię komunikacji bliskiego zasięgu (DSRC).

Notyfikacja dla Komisji Europejskiej

Waszkiewicz poinformował też, że obecnie w resorcie infrastruktury przygotowywana jest notyfikacja nowej sieci poboru opłat dla pojazdów ciężarowych, która zostanie przesłana do Komisji Europejskiej.

– Po uzyskaniu akceptacji, w tej notyfikacji przesyłamy informacje o całym nowym systemie o całej dotychczasowej sieci i przyszłej planowanej sieci poboru opłat. Koncentrujemy się na autostradach i drogach ekspresowych już zbudowanych i tych, które będą budowane do roku 2030 w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych. Te informacje w notyfikacji zostaną zawarte, przekazane do Komisji Europejskiej i po uzyskaniu odpowiedniej decyzji Komisji Europejskiej będzie możliwe fizyczne rozszerzenie (sieci – PAP) – powiedział dyrektor.

Waszkiewicz wyjaśnił, że struktura techniczna i funkcjonalności techniczne systemu e-TOLL dają możliwość szybkiego i sprawnego rozszerzenia przy ograniczonych kosztach w porównaniu z wcześniej funkcjonującym systemem viaTOLL.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2025