Milion aut elektrycznych w Polsce do 2032 roku?

Milion aut elektrycznych w Polsce do 2032 roku?
PAP/dom
06.07.2022, o godz. 10:24
czas czytania: około 3 minut
0

Pierwszy milion aut elektrycznych w Polsce możliwy do osiągnięcia do 2032 roku, pod warunkiem przedłużenia programu dopłat do zakupu elektryków oraz ułatwienia procesu budowy stacji ładowania - wskazują eksperci platformy Carsmile.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Jak przypomniał wiceprezes Carsmile Michał Knitter, w 2016 roku światło dzienne ujrzał dokument „Plan rozwoju elektromobilności w Polsce”, w którym zapowiedziano 1 milion aut elektrycznych w Polsce do 2025 r.

Dopłaty i infrastruktura

– Ten ambitny plan, jest realny do osiągnięcia w latach 2030-2032 pod warunkiem istnienia politycznej determinacji w tej materii. Konieczne jest spełnienie dwóch warunków: utrzymanie obecnego programu dopłat w kolejnych latach oraz stworzenie dobrego programu budowy infrastruktury, skracającego proces inwestycji – ocenił Knitter.

Jak dodał Grigoriy Grigoirev z firmy budującej stacje szybkiego ładowania Power Dot, wąskim gardłem w budowie infrastruktury jest bardzo długi czas oczekiwania (do 18 miesięcy), na budowę przyłączy energetycznych przez tzw. operatorów systemów dystrybucji.

– Tymczasem w ok. 70 proc. przypadków tworzenia stacji ładowania przy punktach użyteczności publicznej konieczne jest zwiększenie istniejącego zapasu mocy, co może wydłużyć cały proces nawet do 3 lat – zaznaczył.

Potrzebna specustawa

Zdaniem Grigorieva, przeszkody towarzyszące budowie stacji ładowania można usunąć specustawą, która ułatwi i skróci cały proces budowy stacji ładowania i oddania jej do użytku.

– Potrzebujemy usprawnienia procesów, ale przede wszystkim spójnej polityki w dziedzinie elektromobilności, żeby podmioty zaangażowane w ten proces czy po stronie administracji, samorządów czy spółek energetycznych, miały spójny cel – wskazał.

Jak ocenił, tylko dzięki spójnej polityki dochodzenia do celu jakim jest pełna elektromobilność w nowej sprzedaży aut, którą UE i Polska przy odpowiedniej determinacji politycznej, są w stanie osiągnąć do 2035 r.

Według ekspertów Carsmile, przykładem dobrych rozwiązań wspierających zeroemisyjny transport są przepisy Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. “Chodzi m.in. o wymóg, aby w nowo powstających budynkach użyteczności publicznej 20 proc. miejsc postojowych było wyposażonych w ładowarki. W przypadku budynków już istniejących, wymóg będzie obowiązywał od 1 stycznia 2025 r. Poza tym, do końca 2024 r. aż 50 proc. floty przeznaczonej do przewozu osób mają stanowić pojazdy elektryczne. W przypadku samorządów limit ustalono na 30 proc., o ile liczba mieszkańców gminy lub powiatu przekracza 50 tys.” – przypomnieli.

Znikają bariery ekonomiczne

W ocenie prezesa Carsmile Łukasza Domańskiego, dopłaty w połączeniu z relatywnie niskim kosztem ładowania w stosunku do tankowania, zniosły ekonomiczne bariery zakupu aut elektrycznych.

– Miesięczny koszt użytkowania takiego pojazdu jest dziś zbliżony, a czasem wręcz niższy od auta z tradycyjnym napędem – wskazał.

Jak podał, miesięczny koszt wynajęcia najtańszego obecnie elektryka – Dacii Spring – wynosi ok. 1300 zł netto wraz z ubezpieczenie, serwisem oraz oponami (umowa na 3 lata, brak wkładu własnego).

Wskazał, że symulacja Carsmile opiera się na założeniu istnienia politycznej determinacji, aby wspierać elektromobilność. Poza wspomnianym programem „Fit for 55”, pomocny w osiąganiu celu „miliona elektryków” jest też Krajowy Plan Odbudowy, w ramach którego Polska ma otrzymać 158,5 mld zł.

Podatki od aut spalinowych

Domański wyjaśnił, że wśród tzw. kamieni milowych zawartych w KPO, znalazły się dwa jednoznacznie zniechęcające do posiadania auta z tradycyjnym napędem. To podatek od posiadania auta emitującego spaliny oraz opłata rejestracyjna. Pierwszy ma obowiązywać od połowy 2026 r., a drugi od początku 2025 r. Zasady opodatkowania ww. daniną, podobnie, jak kwoty/stawki nie są jeszcze znane.

12 lipca 2021 r. ruszył program “Mój elektryk”, który przewiduje dotacje dla osób fizycznych do zakupu auta elektrycznego w wysokości 18 750 zł dla tych z Kartą Dużej Rodziny 27 tys. zł. 8 września NFOŚiGW zawarł umowę z Bankiem Ochrony Środowiska, na podstawie której bank zaprosił firmy leasingowe do współpracy przy wdrażaniu programu

Realizację programu przewidziano na lata 2021–2026, a nabory wniosków będą prowadzone do 2025 r. lub do wyczerpania środków.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024