Chodzi o nowe, uproszczone sprawozdanie, którego obowiązek złożenia wynika z niedawnej nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Sprawozdanie oraz instrukcja wypełnienia dostępne są na: www.gov.pl/web/klimat/sprawozdania.
Kto musi przygotować raport?
“W nowym formularzu zlikwidowano tabelę dotyczącą zadań publicznych. Dodatkowo zamiast z kilku formularzy, sprawozdający (bez rozróżnienia jak dotychczas na gminy, powiaty, województwa, centralne i naczelne organy administracji państwowej) korzystają z jednego dokumentu, podzielonego na dwa arkusze” – wyjaśniono.
Ministerstwo przekazało, że arkusz “Pojazdy samochodowe” wypełniają wszystkie zobowiązane jednostki, tj. naczelne i centralne organy administracji państwowej oraz jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem gmin i powiatów, których liczba mieszkańców nie przekracza 50 tys. Z kolei arkusz “Autobusy” wypełniają wyłącznie gminy o liczbie mieszkańców większej niż 50 tys.
Nowe przepisy
Przypomniano, że zgodnie z nowelą ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (z 21 listopada ub.r.) od 1 stycznia br. znika dla wszystkich samorządów obowiązek wykonywania, zlecania lub powierzania wykonania zadań publicznych z zapewnieniem minimalnego udziału pojazdów elektrycznych lub napędzanych gazem ziemnym.
Nowe przepisy zakładają ponadto, że samorządy o liczbie mieszkańców od 50 tys. do 100 tys. zobowiązane są do wykorzystywania autobusów zero i niskoemisyjnych do świadczenia komunikacji miejskiej, jednak bez określania minimalnych progów.
Resort dodał, że znika też obowiązek sporządzania analizy kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych w komunikacji miejskiej.
Przypomniano ponadto, że minimalny udział samochodów elektrycznych we flotach obsługujących urzędy jednostek samorządu terytorialnego o liczbie mieszkańców przekraczającej 50 tys. wyniesie 22% (zamiast 30%).
Nowelizacja przewiduje, że od 1 stycznia 2026 r. gminy, w których liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys. oraz podmioty, które realizują przewozy pasażerskie komunikacji miejskiej na ich obszarze, zobowiązane będą do kupowania wyłącznie autobusów zeroemisyjnych. Naczelne i centralne organy administracji państwowej będą musiały zapewnić udział pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów samochodowych na poziomie 22%. Z tych obowiązków wyłączone są pojazdy służące do obsługi resortu obrony narodowej.
Komentarze (0)