Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Mniejsza emisja dwutlenku węgla dzięki skróceniu nauki

Mniejsza emisja dwutlenku węgla dzięki skróceniu nauki
PAP/jw
17.12.2021, o godz. 11:11
czas czytania: około 2 minut
0

Przesunięcie kilku tygodni nauki z semestru zimowego na semestr letni i jednoczesne wydłużenie okresu ferii zimowych mogłoby zmniejszyć roczne emisje dwutlenku węgla pochodzącego z uniwersytetów o ponad 4 proc. - poinformowali na łamach "iScience" naukowcy z Uniwersytetu w Edynburgu (Wlk. Brytania).

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Chociaż strategie redukcji emisji dwutlenku węgla zwykle wymagają znacznych nakładów czasowych i finansowych, autorzy omawianego badania uważają, że zwykła zmiana harmonogramu zajęć uczelnianych mogłaby okazać się prostym i tanim sposobem na rozwiązanie tego problemu. “To podejście, które tak naprawdę nie wymaga żadnych znaczących inwestycji – mówi dr Wei Sun, główny autor artykułu. – Potrzebna jest tylko chęć ze strony pracowników akademickich i studentów. Musieliby otworzyć się na pewne zmiany dotyczące ram czasowych semestrów”.

Monitoring zużycia energii

Sun i jego koledzy monitorowali, w jaki sposób ponad 20 brytyjskich uniwersytetów obecnie zarządza zużyciem energii w kampusach. Porównując zebrane dane z harmonogramami semestrów byli w stanie zaproponować najbardziej przyjazny środowisku rozkład zajęć na uczelniach.

Niewielkie przesunięcia

Ustalili m.in. że rozpoczęcie nowego roku akademickiego w drugim tygodniu września, prowadzenie zajęć w ramach semestru zimowego przez 12 tygodni, a następnie wprowadzenie 5-tygodniowych ferii zimowych, mogłoby zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o 167 ton, co stanowi 4,2 proc. całej emisji pochodzącej z uczelni.

“Taki harmonogram oznaczałby wydłużenie przerwy zimowej, dlatego potem należałoby wydłużyć semestr letni. Wpłynęłoby to jednak bardzo korzystnie obniżenie kosztów ogrzewania w okresie zimowym i na ogólny spadek emisji” – mówi Sun.

Model sprawdzi się na całym świecie

Uważa, że zaproponowany model mógłby się sprawdzić w uniwersytetach na całym świecie, choć oczywiście konkretne terminy trwania semestrów musiałyby się różnić w zależności od strefy klimatycznej, w jakiej dana uczelnia leży.

Omawiane badanie zostało przeprowadzone jeszcze przed pandemią, dlatego Sun i jego koledzy chcieliby dodatkowo zbadać, jak praktykowana obecnie nauka hybrydowa wpłynie na ich zalecenia. “W czasie pierwszej fazy pandemii byliśmy świadkami ogromnej redukcji emisji dwutlenku węgla, a teraz wszystko powoli wraca do normy. Chcielibyśmy obliczyć, czy i jak emisje dwutlenku węgla spadają dzięki wykładom online i mniejszej liczbie osób, które fizycznie znajdują się na uczelni” – podsumowuje.

Link do pracy źródłowej: http://dx.doi.org/10.1016/j.isci.2021.103414

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Smog i ochrona powietrza
css.php
Copyright © 2024