Reklama

AD1A KUBOTA 04.03-04.04.24

Naukowcy alarmują: diesle trują i zabijają tysiące osób rocznie

Naukowcy alarmują: diesle trują i zabijają tysiące osób rocznie
jwo
22.05.2017, o godz. 11:14
czas czytania: około 3 minut
0

Pojazdy z silnikiem Diesla emitują rocznie 13,2 mln ton tlenków azotu, czyli o połowę więcej niż deklarują producenci aut – alarmują naukowcy na łamach ”Nature”. Ta nadwyżka może przyczyniać się do przedwczesnej śmierci 38 tys. osób rocznie.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B_ARBENA1_01.03.24-01.04.24

Nowe badania przeprowadzono z inicjatywy Międzynarodowej Rady ds. Czystego Transportu (ICCT) – organizacji non-profit z Waszyngtonu – i firmy konsultingowej zajmującej się ekologią, Environmental Health Analytics LLC. Do współpracy zaproszono naukowców z angielskiego Uniwersytetu York, Uniwersytetu Kolorado w Boulder (USA) i Międzynarodowego Instytutu Stosowanej Analizy Systemowej (IIASA).

Zespół zbadał 11 największych rynków motoryzacyjnych świata – m.in. Chiny, Niemcy, USA, Indie, Rosję, Australię i Meksyk – na których w 2015 roku sprzedano ponad 80 proc. wszystkich nowych pojazdów z silnikiem wysokoprężnym (Diesla).

Dotychczas dane dotyczące spalin z silników Diesla pochodziły głównie od producentów pojazdów, a dokładniej z przeprowadzanych przez nich testów laboratoryjnych. Naukowcy chcieli jednak sprawdzić, czy istnieją różnice – i jak duże – między tym, co pojazdy emitują podczas badań w warunkach laboratoryjnych, a tym, co emitują w rzeczywistych warunkach drogowych.

Wykorzystali modelowanie komputerowe i dane satelitarne NASA, by oszacować emisje tlenku azotu pochodzące z silników wysokoprężnych w wybranych lokalizacjach, a potem ocenić ich wpływ na zdrowie ludzi, uprawy i klimat.

Z wyliczeń wynika, że na badanych rynkach diesle wytworzyły w 2015 roku 13,2 mln ton tlenków azotu (NOx). To o aż 4,6 mln ton więcej niż zadeklarowane przez producentów na postawie testów laboratoryjnych 8,6 mln ton.

– Najbardziej przyczyniają się do tego pojazdy o dużej ładowności, jak ciężkie samochody ciężarowe i autobusy z silnikami wysokoprężnymi, które odpowiadają za 76 proc. całkowitej nadwyżki emisji NOx – mówi jeden z autorów badania, Josh Miller z ICCT. Jak podkreśla, w tej kategorii największymi ”trucicielami” jest pięć rynków: Brazylia, Chiny, Unia Europejska, Indie i Stany Zjednoczone.

– Jeśli chodzi o lżejsze pojazdy, takie jak samochody osobowe, vany i samochody dostawcze, to Unia Europejska odpowiada z prawie 70 proc dodatkowej emisji tlenku azotu z diesli – wskazuje naukowiec.

Konsekwencje nadmiernej emisji tlenków azotu dla zdrowia publicznego są olbrzymie, alarmują badacze. Długookresowa ekspozycja na NOx jest łączona z wieloma poważnymi problemami zdrowotnymi, jak udary, choroby serca i płuc oraz rak płuc.

Jak czytamy w “Nature”, nieuwzględniana nadwyżka emisji NOx z diesli w 2015 roku mogła przyczynić się do około 38 tys. przedwczesnych zgonów na całym świecie, głównie w UE, Chinach i Indiach.

W Europie, gdzie samochody osobowe z silnikiem Diesla są bardzo popularne, pochodzące z nich zanieczyszczenie tlenkiem azotu może odpowiadać za śmierć 28,5 tys. osób rocznie, z czego 11,5 tys. zgonów naukowcy łączą z nadwyżką NOx.

– Śmiertelność w Europie wskutek zatrucia ozonem (NOx są prekursorami powstawania ozonu przygruntowego – PAP) byłaby każdego roku o 10 proc. niższa, gdyby emisje tlenku azotu z diesli zgadzały się z limitami z certyfikatów producentów – mówi jedna z głównych autorek raportu Susan Anenberg, założycielka Environmental Health Analytics LLC.

Autorzy badania szacują, że w 2040 roku tlenek azotu pochodzący z silników Diesla będzie przyczyniać się do przedwczesnej śmierci 183,6 tys. osób, jeśli decydenci polityczni szybko nie wprowadzą zmian w prawie. Naukowcy sugerują nakazanie dokładniejszych badań emisji NOx, zarówno w fazie produkcji pojazdów, jak i podczas ich użytkowania, uwzględniające prawdziwe prędkości osiągane przez auta, różne style prowadzenia samochodu oraz zmienne temperatury powietrza.

Źródło: PAP Nauka w Polsce

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024