Kontrola pt. “Wybrane aspekty ustalania, pobierania i egzekwowania podatków lokalnych przez Miasto Opole” miała na celu ocenę skuteczności działań w pozyskiwaniu dochodów należnych samorządowi terytorialnemu.
Nie opodatkowano 110 nieruchomości
Kontrola wykazała, że w Urzędzie Miasta Opola w ograniczonym zakresie analizowano i weryfikowano informacje dotyczące zakończenia budowy obiektów, w tym dane od organów nadzoru budowlanego i z własnych zasobów ewidencyjnych.
Pomimo dostępu do tych informacji pracownicy nie wykorzystywali przysługujących im uprawnień, by wzywać podatników do złożenia deklaracji podatkowych. W efekcie do zakończenia kontroli nie opodatkowano 110 nieruchomości na terenie Opola, co stanowi 16% spośród 681 adresów objętych kontrolą.
Rażące błędy
W latach 2019-2023 (I półrocze) udzielono zwolnień z podatku od nieruchomości na kwotę prawie 54,8 tys. zł dla nieruchomości niewpisanych indywidualnie do rejestru zabytków lub wpisanych w ramach zespołów architektonicznych, co narusza przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. NIK uznał to za systemowy błąd wymagający natychmiastowej korekty.
NIK zwrócił także uwagę na nierzetelną weryfikację obowiązku zapłaty podatku od nieruchomości. W całym okresie objętym kontrolą przeprowadzono jedynie 21 kontroli podatkowych, co stanowiło zaledwie 0,03 proc. w stosunku do aktywnej liczby podatników (ponad 54,5 tys.) w 2023 roku.
Konieczna weryfikacja
W związku z tym NIK wystąpił do prezydenta Opola z wnioskami o zintensyfikowanie działań na rzecz weryfikacji informacji dotyczących opodatkowania nieruchomości, weryfikację i wszczęcie postępowań podatkowych w przypadku 110 nieruchomości nieopodatkowanych oraz zapewnienie rzetelnej weryfikacji przesłanek do zwolnienia z podatku od nieruchomości.
Prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski przyjął do realizacji wszystkie wnioski pokontrolne.
Komentarze (0)