Nowe Centrum Warszawy to program, którego celem jest przekształcenie ścisłego śródmieścia Warszawy w wygodną, dostępną i zieloną przestrzeń publiczną. Pierwsze efekty tych prac już widać.
Właśnie zakończyła się przebudowa al. Jana Pawła II, gdzie pojawiły się nowe, równe chodniki, droga dla rowerów i szpalery drzew. Piesi zyskali też naziemne przejścia na rondzie Czterdziestolatka. Podpisano też umowę na przebudowę tzw. pl. pięciu rogów u zbiegu ul. Chmielnej, Kruczej i Zgody.
Marszałkowska przyjazna rowerzystom i pieszym
Zmiany czekają również ul. Marszałkowską. Ogłoszono przetarg na budowę drogi dla rowerów wzdłuż pl. Defilad, od Świętokrzyskiej do ronda Dmowskiego. W ramach tego projektu wyremontowany zostanie też chodnik, a na szerokiej jezdni pojawią się miejsca postojowe. Prace mają potrwać 6 miesięcy od podpisania umowy.
W 2021 planowane jest również wyznaczenie 4 przejść dla pieszych wokół ronda Dmowskiego. Dzięki temu Marszałkowską będzie można przekroczyć pieszo i rowerem na wysokości ul. Widok i Nowogrodzkiej. Zebry umożliwią też przejście przez Al. Jerozolimskie, w rejonie Poznańskiej i Parkingowej. Każde z przejść będzie łączyć się z przystankiem tramwajowym, co umożliwi przesiadki bez chodzenia po schodach. Zyskają też rowerzyści – w ten sposób powstanie połączenie istniejącej drogi dla rowerów na Marszałkowskiej z jej planowanym odcinkiem wzdłuż pl. Defilad.
Zielona Marszałkowska do 2023 r.
To jednak tylko pierwszy krok. W następnych latach Marszałkowską czekają znacznie większe zmiany. Na czwartkowej sesji (10.12) radni m.st. Warszawy przyznali pieniądze na prace przygotowawcze dla kolejnych zmian na tej ulicy. To w sumie 700 tys. zł na kompleksową dokumentację projektową. Dzięki niej w do 2023 r. na Marszałkowskiej planowane są duże zmiany.
Mają one bazować na koncepcji „Zielonej Marszałkowskiej”, opracowanej przez Zarząd Zieleni i konsultowanej z mieszkańcami. Przewiduje ona więcej zieleni, w tym także między torowiskiem a jezdnią.
Na całej długości ulicy ma powstać droga dla rowerów. Od ul. Królewskiej do pl. Bankowego zostanie ona wytyczona dzięki przeniesieniu parkowania na jezdnię. Dalej na północ rowerzyści przejadą przez pl. Bankowy i drogą rowerową wzdłuż ul. Andersa dojadą na Żoliborz. Tam w ramach osobnego projektu pracujemy już nad wytyczeniem trasy rowerowej na ul. Mickiewicza. W ten sposób powstanie długi i spójny korytarz rowerowy północ-południe przez ścisłe centrum miasta.
Marszałkowska stanie się też bardziej dostępna dla pieszych. Oprócz zebr na wysokości ul. Nowogrodzkiej i Widok, planowane są również naziemne przejścia na wysokości ul. Złotej (która ma zyskać pełne skrzyżowanie z ul. Marszałkowską) oraz na Osi Saskiej. W planach jest również budowa sygnalizacji świetlnej na niebezpiecznym przejściu dla pieszych przy ul. Senatorskiej i przebudowę sygnalizacji u zbiegu z Królewską, gdzie często dochodziło do kolizji.
Komentarze (0)