O 52 proc. wzrosła w 2024 w Polsce liczba aut elektrycznych

O 52 proc. wzrosła w 2024 w Polsce liczba aut elektrycznych
cza/PAP
18.01.2024, o godz. 20:02
czas czytania: około 2 minut
0

W Polsce na koniec ubiegłego roku było zarejestrowanych ponad 57 tys. samochodów osobowych i użytkowych całkowicie elektrycznych. To wzrost od początku roku o 23 651 sztuk, czyli o 52 proc. - wynika z opublikowanego w czwartek raportu Licznik Elektromobilności.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Według ekspertów z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), którzy przygotowali raport Licznik Elektromobilności, po polskich drogach pod koniec grudnia 2023 r. jeździło 98 348 samochodów osobowych z napędem elektrycznym, 51 211 samochodów w pełni elektrycznych osobowych (BEV – battery electric vehicles), 47 137 hybryd typu plug-in, 5 880 samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym.

Historyczny rekord

Z raportu wynika, że w Polsce stale rośnie flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec grudnia 2023 r. składała się z 19 526 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która wzrosła do 679 637 sztuk, wzrósł także park autobusów elektrycznych – do 1179 sztuk.

Jak wskazano w raporcie, równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się infrastruktura ładowania. Pod koniec ubiegłego roku w Polsce funkcjonowało 5933 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. 26 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 74 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.

– Łączna liczba nowo uruchomionych ogólnodostępnych punktów ładowania w 2023 r. wyniosła 1513. To historyczny rekord i wzrost o 15 proc. względem roku 2022. Branża liczyła jednak na znacznie lepszy wynik – powiedział Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Uwaga na AFIR

Podkreślił, że w 2024 r. kluczowe jest możliwe szybkie wdrożenie przez administrację centralną postulatów legislacyjnych, które PSPA wraz z ponad 250 partnerami przygotowało w ramach +Białej Księgi Nowej Mobilności+. Opracowanie zawiera ponad 30 konkretnych propozycji zmian regulacyjnych i systemowych w obszarach infrastruktury ogólnodostępnej, infrastruktury budynkowej i badań technicznych stacji ładowania.

– Istotne jest zwłaszcza zdecydowane usprawnienie procedur przyłączeniowych. W przeciwnym razie Polska nie ma szans na wypełnienie celów nowego, unijnego rozporządzenia AFIR, którego przepisy będą stosowane już od kwietnia tego roku – dodał Mazur.

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ABRYS new [webinaria od 13.06.23]_AD1a

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Energia i recykling
css.php
Copyright © 2024