Według ekspertów z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), którzy przygotowali raport Licznik Elektromobilności, po polskich drogach pod koniec grudnia 2023 r. jeździło 98 348 samochodów osobowych z napędem elektrycznym, 51 211 samochodów w pełni elektrycznych osobowych (BEV – battery electric vehicles), 47 137 hybryd typu plug-in, 5 880 samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym.
Historyczny rekord
Jak wskazano w raporcie, równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się infrastruktura ładowania. Pod koniec ubiegłego roku w Polsce funkcjonowało 5933 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. 26 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 74 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
– Łączna liczba nowo uruchomionych ogólnodostępnych punktów ładowania w 2023 r. wyniosła 1513. To historyczny rekord i wzrost o 15 proc. względem roku 2022. Branża liczyła jednak na znacznie lepszy wynik – powiedział Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
Uwaga na AFIR
Podkreślił, że w 2024 r. kluczowe jest możliwe szybkie wdrożenie przez administrację centralną postulatów legislacyjnych, które PSPA wraz z ponad 250 partnerami przygotowało w ramach +Białej Księgi Nowej Mobilności+. Opracowanie zawiera ponad 30 konkretnych propozycji zmian regulacyjnych i systemowych w obszarach infrastruktury ogólnodostępnej, infrastruktury budynkowej i badań technicznych stacji ładowania.
– Istotne jest zwłaszcza zdecydowane usprawnienie procedur przyłączeniowych. W przeciwnym razie Polska nie ma szans na wypełnienie celów nowego, unijnego rozporządzenia AFIR, którego przepisy będą stosowane już od kwietnia tego roku – dodał Mazur.
Komentarze (0)