Reklama

ZM WEBINAR4 Fundacja Sendzimira [17.10-07.11.24]

Obowiązkowe Strefy Czystego Transportu? RM zajmie się nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych

Obowiązkowe Strefy Czystego Transportu? RM zajmie się nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych
ZM
21.10.2024, o godz. 11:40
czas czytania: około 2 minut
0

Zmianami w projekcie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych zajmie się na wtorkowym (22 października) posiedzeniu Rada Ministrów. Jeśli nowela zacznie obowiązywać, Strefy Czystego Transportu będą wprowadzane w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców już nie na zasadzie dobrowolności, ale obowiązkowo.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B BDO zamknięcie roku [14.10-22.11.24]

Nowe prawo zakłada m.in., że w przypadku, kiedy ocena jakości powietrza obejmuje więcej niż jedno miasto powyżej 100 tys. mieszkańców w ramach strefy, dla której jest dokonywana ocena i klasyfikacja, obowiązek utworzenia Strefy Czystego Transportu dotyczyć będzie jedynie tego miasta, na którego terenie zostało odnotowane przekroczenie dwutlenku azotu.

Czysty transport publiczny

Wprowadzanie takich stref obowiązkowo będą poprzedzały akcje informacyjne i konsultacje społeczne. Istotnym założeniem ustawy jest obowiązek kupowania przez gminy, które mają powyżej 100 tys. mieszkańców autobusów zeroemisyjnych na potrzeby komunikacji zbiorowej. Ponieważ będzie to ogromna inwestycja i obciążenie samorządowych budżetów (ok. 900 mln rocznie), dlatego ustawa zakłada, że okres wymiany potrwa 16 lat.

Warto zauważyć, że nowela ustawy przewiduje też złagodzenie niektórych przepisów. Dotyczy to wymogów zeroemisyjności innych pojazdów używanych przez służby komunalne – np. śmieciarki. Wymiana tego typu pojazdów to inwestycje, które przytłoczyłyby budżety samorządowe.

Kto w strefie, kto do strefy

Na początek wprowadzenie Stref Czystego Transportu przewiduje się w czterech miastach: Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Katowicach. To w tych aglomeracjach Departament Monitoringu Środowiska Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska odnotował w 2022 r. przekroczenie średniorocznego poziomu dopuszczalnego NO2 (dwutlenku azotu). Do tej pory taką strefę od 1 lipca br. dobrowolnie wprowadziła Warszawa. Zakaz wjazdu do SCT obejmującej większą część Śródmieścia dotyczy samochodów z silnikami benzynowymi starszych niż z 1997 roku i aut z silnikiem Diesla sprzed 2005 roku.

Również krakowscy radni w czerwcu br. podjęli decyzję o wprowadzeniu takiej strefy dobrowolnie. Udało się to po okresie chaosu prawnego (wcześniejszy dokument został zaskarżony do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Obecnie  jej wprowadzenie przesunięto o rok, a urzędnicy zobowiązali się do przeprowadzenia solidnej kampanii informującej o zasadach obwiązywania strefy i skonsultowania zapisów uchwały z mieszkańcami.


Kraków. Rusza kampania przekonująca do strefy czystego transportu


 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ZM WEBINAR4 Fundacja Sendzimira [17.10-07.11.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024