9 stycznia 2023 ogłoszono w Dzienniku Ustaw Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych (Dz.U. 2023 poz. 56) (rozporządzenie w sprawie MBP). Nowe przepisy wejdą w życie już 24 stycznia 2023. Jakie będą konsekwencje tych regulacji? 

O komentarz w sprawie rozporządzenia MBP poprosiliśmy Piotra Szewczyka, przewodniczącego Rady Przedstawicieli Regionalnych Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych (Rada RIPOK), zastępcę dyrektora ZUOK „Orli Staw”.

– Od czasu utraty ważności poprzedniego Rozporządzenia w sprawie MBP w roku 2014 wielokrotnie krytykowaliśmy jako Rada RIPOK i inne organizacje branżowe prace nad jego nową wersją. Wprowadzenie Decyzji Wykonawczej Komisji (UE) 2018/1147 z dnia 10 sierpnia 2018 r. ustanawiającej konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do przetwarzania odpadów naszym zdaniem zamykało ten temat – mówi Piotr Szewczyk.

Pomimo jednoznacznego głosu branży prace nad nowym Rozporządzeniem trwały w zaciszu gabinetów czego efekty poznaliśmy kilka dni temu.

– Mamy obecnie wiele problemów do pokonania a przed nami coraz ambitniejsze cele do realizacji. W świetle nadchodzącej recesji nowe problemy jakie przynosi Rozporządzenie MBP są naszym zdaniem zbyteczne – ocenia przewodniczący Rady RIPOK i zauważa, że  rozporządzenie MBP stwarza znaczne zagrożenia i wywołuje nowe problemy dla wielu działających instalacji MBP. Od kilku lat znajdujemy się w procesie permanentnej zmiany decyzji administracyjnych a przepisy rozporządzenia dodają nam nowe zmiany w tym zakresie.

14 dni na spełnienie nowych wymagań w zakresie MBP?

– Spełnienie w ciągu 14 dni wymagań technicznych (strefa rozładunku odpadów, szczegółowe warunki prowadzenia procesów biologicznych – czas, frakcje, parametry fizyczne); Organicznie rodzajów odpadów dopuszczonych do wytwarzania do części kodów odpadów – brak możliwości wytworzenia np. kabli – kod: 17 04 11, czy płyt CD i kaset: kod: 16 80 01; Wymóg ustalenia przepustowości dla wariantów pracy instalacji pod kątem łącznej całkowitej mocy – spowoduje konieczność dostosowywania zapisów decyzji przy zmieniającej się trudnej do przewidzenia strukturze dostarczanych frakcji odpadów komunalnych – możliwość wstrzymywania dostaw odpadów do instalacji w skrajnych przypadkach. – wylicza Piotr Szewczyk.

Zamknąć albo działać niezgodnie z przepisami

– Brak realnego czasu na formalne dostosowanie zapisów decyzji administracyjnych (PZ-tek) do nowych wymogów (kody, przepustowości, wymagania techniczne) – w wielu przypadkach – raczej w każdym – konieczność uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W efekcie wiele instalacji będzie miało do wyboru: albo zamykanie instalacji albo ich działanie niezgodnie z zapisami rozporządzenia MBP – ocenia nasz rozmówca.
Jedyny plus jaki widzimy – mówi Piotr Szewczyk – to fakt, że mniejsze instalacje działające dotychczas na zezwoleniach sektorowych do 1 stycznia 24 po tej dacie mają i tak spełnić wymagania Konkluzji BAT. Aczkolwiek pod kątem uregulowań prawnych (hierarchiczności aktów prawa) jest to bardzo kontrowersyjny zapis – dodaje.

Reasumując podtrzymujemy nasze stanowisko w tej sprawie przygotowując się na nowy pakiet problemów natury formalnej oraz ekonomiczno – eksploatacyjnej. Z pewnością nie obniży to kosztów naszej działalności, a wręcz przeciwnie – podsumowuje swoją wypowiedź przewodniczący Rady RIPOK.

Zachęcamy do zapoznania się z treścią omawianego Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych (Dz.U. 2023 poz. 56)

 

Czytaj więcej

1 Komentarz

  1. Ten kraj już zwariował, co chwila nowe przepisy, nakazy, zakazy, podwyżki. Jak budować busines plan, jak planować inwestycje. Niech urzedasy sami prowadza sobie biznes, PIS zabija kazda dzialalnosc gospodarcza, mam juz tego dosc.

Skomentuj