Orlen poinformował, że obszarze mobilności jego strategia zakłada wytwarzanie i dostarczanie wodoru dla sektora transportu, m.in. budowa Polsce, Czechach i na Słowacji ponad 100 stacji tankowania wodoru. Spółka planuje, że Polsce powstanie ich ok. 57, na Słowacji ok. 28, a w Czechach ok. 26.
Obecnie Orlen ma dwie stacje tankowania wodoru w Niemczech. W 2022 r. mają powstać kolejne cztery: trzy w Czechach i jedna w Polsce, w Krakowie. Z kolei w 2023 r. planowane jest uruchomienie stacji wodorowych w Poznaniu i Katowicach. Na każdej z nich pojawią się stanowiska tankowania dla aut osobowych i autobusów.
– Dostosowujemy tempo rozwoju rynku wodorowego do rozwoju miast. Miasta, które są naszymi partnerami uruchomiły już proces akwizycji autobusów wodorowych. Program jest zsynchronizowany z działaniami naszych partnerów – powiedział prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.
– Koncern podpisał już listy intencyjne o współpracy z 17 miastami m.in. z Poznaniem, Metropolią Śląska, Krakowem, Płockiem, Piłą, Gorzowem, Wałbrzychem, Wrocławiem – dodał dyrektor biura wdrażania paliw alternatywnych PKN Orlen Grzegorz Jóźwiak.
PKN Orlen produkuje 340 tys. ton wodoru. Chce do 2030 r. zwiększyć jego produkcję o 60 tys. ton, w tym 45 tys. ton zeroemisyjnego i 15 tys. z przetwarzania odpadów. Jak informuje Orlen, 19 tys. ton wodoru przeznaczone zostanie dla transportu.
Koncern szacuje, że na strategię wodorową wyda 7,4 mld zł. Nakłady te zostały częściowo uwzględnione w strategii grupy do 2030 r. w ramach filaru: Inwestowanie w przyszłość. Strategia firmy ma się składać z szeregu inicjatyw, w tym budowy ponad 100 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru wraz z niezbędną logistyką na obszarze Europy Środkowej.
Mają też powstać nowe moce wytwórcze wodoru zero i niskoemisyjnego o mocy ok. 540 MW, w tym z wykorzystaniem technologii elektrolizy wody zasilanej OZE oraz instalacji przetwarzania odpadów komunalnych w kierunku wodoru.
Komentarze (0)