Reklama

AD1A FAMAK [29.05-30.06.24]

PKP Cargo chce skierować część załogi na przymusowe urlopy

PKP Cargo chce skierować część załogi na przymusowe urlopy
Bartłomiej Leśniewski
13.05.2024, o godz. 14:43
czas czytania: około 2 minut
0

PKP Cargo zamierza od 1 czerwca skierować część pracowników na tzw. nieświadczenie pracy, czyli czasowo zwolnić ich z obowiązku świadczenia pracy.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD2 NIEBEZPIECZNE [31.05-17.07.24]

Jak poinformował w poniedziałek kolejowy przewoźnik, może to objąć 30 proc. załogi, a powodem są kłopoty finansowe.

Informacja dla związków zawodowych

Zamiar podjęcia takich kroków zarząd PKP Cargo skierował w poniedziałek do związków zawodowych celem konsultacji. Jak podkreślił przewoźnik, ma to związek okresowymi trudnościami finansowymi, jak również z czasowym ograniczeniem zadań związanych z przewozem ładunków.

Jak zaznaczył cytowany w informacji spółki p.o. prezes PKP Cargo Marcin Wojewódka, jedną z przyczyn podjęcia takich działań jest znaczący spadek przewozów kolejowych i utrzymująca się negatywna tendencja w tym zakresie w stosunku do roku ubiegłego, a co za tym idzie również spadek wpływów. Jest to równoznaczne z wystąpieniem okresowych trudności finansowych – podkreślił Wojewódka.

Według p.o. prezesa, przewoźnik zakłada, że skierowaniem na tzw. nieświadczenie pracy może zostać objętych nawet do 30 proc. ogółu pracowników. W poniedziałek rozpoczęto analizy na poziomie poszczególnych jednostek organizacyjnych – zaznaczył Wojwódka.

Kłopoty narastały od dawna

Jak poinformowało PKP Cargo, Wojewódka wyraził oburzenie, że poprzednie zarządy nie podjęły żadnych skutecznych działań celem przeciwdziałania niekorzystnym tendencjom. Zapewnił także, że powołany 26 kwietnia 2024 r. nowy zarząd rozpoczął konsekwentne podejmowanie wszelkich możliwych działań dla podniesienia efektywności biznesowej, czy optymalizacji kosztowej spółki.

Spółka podkreśliła, że zarząd wychodzi w ten sposób “naprzeciw oczekiwaniom zgłaszanym przez związki zawodowe o natychmiastowe podjęcie przez PKP i PKP Cargo skutecznych kroków, celem zapewnienia stabilności finansowej i dalszego rozwoju.

Jak przypomniał Wojewódka, okres nieświadczenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie może być krótszy niż miesiąc i dłuższy niż dwanaście miesięcy. Każdy pracownik przebywający na tzw. nieświadczeniu pracy ma zagwarantowane ustawowo świadczenie socjalne w wysokości 60 proc. miesięcznego ekwiwalentu pieniężnego, obliczanego jak wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy, wykonywanie czynności niezbędnych dla zachowania uprawnień zawodowych, może też korzystać ze świadczeń w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Zyski na łeb na szyję

PKP Cargo przypomniało, że podobne działania, czyli kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy było już kilkukrotnie stosowane w latach 2008-2015.

PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Jako Grupa oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. PKP Cargo to spółka akcyjna, największym pojedynczym akcjonariuszem jest PKP, które posiada 33,01 proc. akcji.

W 2023 r. PKP Cargo osiągnęło zysk netto w wysokości 82,10 mln zł, wobec 148 mln zł w 2022 r. Tymczasem przychody z działalności operacyjnej osiągnęły 5,55 mld zł, wobec 5,49 mld zł w 2022 r.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

AD2 wyzwania kontraktowe webinarium K. Babieracka [20.06-22.07.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024