Jednym z działań niezbędnych do osiągnięcia ambitnych celów w zakresie poprawy efektywności energetycznej gospodarki europejskiej są audyty energetyczne.

Artykuł 8 dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej (dyrektywa 2012/27/UE) zaleca: Państwa członkowskie stwarzają warunki umożliwiające wszystkim końcowym odbiorcom energii dostęp do audytów energetycznych wysokiej jakości, które są opłacalne [?].

Ustawa o efektywności energetycznej z 2016 r. wprowadziła do prawodawstwa krajowego zalecenia przywołanej dyrektywy.

 Pomimo wieloletnich krajowych doświadczeń w zakresie sporządzania audytów energetycznych i budowy systemu obejmującego wykwalifikowanych audytorów energetycznych, zdecydowano się wprowadzić postanowienia dyrektywy w minimalnym zakresie. Skutkiem takiego podejścia są np. regulacje dotyczące dużych przedsiębiorstw, obligujące je do przeprowadzania procedury audytu energetycznego co cztery lata. Nadzorowaniem procesu zajmuje się prezes URE, którego zobowiązani przedsiębiorcy powiadamiają o przeprowadzonych audytach energetycznych. Zatem praktycznie od prezesa URE zależy obecnie to, jak będzie wyglądał standard audytu energetycznego przedsiębiorstwa.

Na stronach URE został zamieszczony wzór stosownego zawiadomienia. Z dokumentu wynika, że dla regulatora ważna jest tylko informacja, czy audyt przeprowadzony był jako samodzielne przedsięwzięcie, czy też stanowi element systemu zarządzania środowiskowego lub...