- uwarunkowania prawne, kierunki rozwoju rynku, technologie

Mało kto pamięta, że w czerwcu 1999 r. Polska podpisała Kartę o Transporcie, Środowisku i Zdrowiu, w której zapisano cele w zakresie ochrony powietrza i zdrowia ludzkiego przed zanieczyszczeniami pochodzącymi z transportu.

Zapisane w Karcie cele dotyczą redukcji emisji substancji szkodliwych, określonych w „Wytycznych jakości powietrza” Światowej Organizacji Zdrowia i uznanych za „nie mające bezpiecznych limitów”. Do substancji tych należą cząstki stałe, szkodliwe lotne związki organiczne (volatile organic compounds, VOCs) – m.in. benzen – i inne związki organiczne, w tym PWA – policykliczne węglowodory aromatyczne, dioksyny, furany i bifenyle.
Głównym źródłem emisji CO2 do atmosfery w transporcie w Unii Europejskiej jest benzyna (82,5%), następnie olej napędowy (16,3%) i inne (1,2%).
Możliwości redukcji emisji związane są z wykorzystaniem nowych technologii, w tym wodoru jako nośnika energii dla ogniw, ale także energii elektrycznej, gazu ziemnego, gazu drzewnego i biogazu. Zastosowanie w wysokoprężnych silnikach oleju napędowego z dodatkiem (5-10%) metylowych estrów rzepakowych oraz benzyny z dodatkiem etanolu powoduje zmniejszenie emisji ww. związków chemicznych.O tym, że alkohol etylowy i estry metylowe/etylowe wyższych kwasów tłuszczowych znalazły zastosowanie jako komponent paliwowy do silników, zadecydowały cztery p...