Koszty remontów i konserwacji studni publicznych w celu zapewnienia ich funkcjonowania w warunkach specjalnych
Czy zadanie w zakresie remontów i konserwacji studni publicznych w celu zapewnienia ich funkcjonowania w warunkach specjalnych, tj. wystąpienia skażenia, klęsk żywiołowych lub wojny, winno być finansowane przez mieszkańców gminy (wkalkulowane w stawki opłat za dostarczenie wody w ramach zbiorowego zaopatrzenia w wodę), czy też z budżetu państwa jako zadanie wykonywane przez organy administracji samorządowej w ramach przygotowań obronnych państwa?
Zdaniem Izby Gospodarczej ,,Wodociągi Polskie” zadania w zakresie remontów i konserwacji studni publicznych w celu zapewnienia ich funkcjonowania w warunkach specjalnych należą do zadań administracji publicznej i winny być finansowane ze środków budżetu państwa. Zaznaczyć trzeba, że w zasadzie zadania dot. Obronności, stanu oraz klęsk żywiołowych itp. należą do zadań administracji państwowej. W wyjątkowych sytuacjach, wyraźnie określonych w przepisie, mogą je wykonywać jednostki samorządu terytorialnego. W konsekwencji istnieje możliwość albo bezpośredniego finansowania tych zadań z budżetu państwa, albo też przekazywania stosownych środków jednostkom samorządu terytorialnego w ślad za powierzaniem im poszczególnych zadań.
Natomiast z zapytania wynika nieco inny problem. Mianowicie, czy koszty utrzymania studni publicznych winny być pokrywane ze środków jednostki samorządu terytorialnego, czy ze środków spółki. Z uwagi na publiczno-prawny charakter studni publicznych, ich utrzymywanie winno następować ze środków budżetu miasta. Żaden przepis ustawy nie obliguje przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego do kierowania nakładów z własnych środków na tego typu urządzenia. Zauważyć należy, że nawet utrzymywanie takich urządzeń jak hydranty, które mogą być używane znacznie częściej niż studnie publiczne, odbywa się na podstawie umowy zawartej z jednostką samorządu terytorialnego. Istnienie takiej umowy w przypadku studni publicznych jest uzasadnione.
Na podstawie: Elżbieta Manicka: „Zeszyty IGWP” nr 9/2010.
 
Wzrost stawek podatku VAT
W związku z projektem Ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług z 9 września 2010 r., w którym przewidziano wzrost podatku o 1 pkt procentowy, Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” wystąpiła 16 września 2010 r. do Ministerstwa Finansów z propozycją zamieszczenia w przepisach przejściowych tego projektu następującego zapisu:
,,W przypadku, gdy wysokość należności wynika z urzędowo zatwierdzonej taryfy do należności tych stosuje się przepisy dotychczasowe aż do wygaśnięcia taryf.”
W przypadku nieuwzględnienia tego zapisu w przepisach przejściowych ustawy w związku ze wzrostem stawek VAT przedsiębiorstwa wod-kan poniosą znaczne straty na działalności.
Ceny za usługi wodociągowo-kanalizacyjne, w myśl obowiązujących przepisów, opodatkowane są stawką 7%, natomiast projekt zakłada podniesienie stawki do 8%. Jednak taryfy (podane brutto) na usługi wodociągowo-kanalizacyjne, zgodnie z Ustawą z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, ustala się na rok i przez ten okres nie mogą one ulec zmianie.
Konieczne jest zatem uwzględnienie w przepisach przejściowych ustawy o zmianie ustawy powyższego zapisu, albowiem zgodnie z obowiązującym stanem prawnym nie istnieje możliwość zmiany w trakcie roku taryfy, zatwierdzonej w drodze uchwały przez rady gminy.
Ewentualnie w przypadku nieprzyjęcia wspomnianego zapisu Izba Gospodarcza ,,Wodociągi Polskie” proponuje inny – o treści: ,,do spraw wszczętych i w odniesieniu do cen obowiązujących w okresie zmiany ustawowych stawek VAT – ceny te i stawki wzrastają automatycznie o skutki wynikające z różnicy wzrostu tych stawek.”
Na podstawie: Maria Bakalarczyk: „Zeszyty IGWP” nr 9/2010.
 
Ogólne założenia do zmiany Ustawy o zbiorowym… oraz propozycje podjęcia prac legislacyjnych
Departament Gospodarki Przestrzennej Ministerstwa Infrastruktury proponuje zmiany w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.
Zmiany zostały spowodowane projektem nowelizującym ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw, a głównie dotyczą postanowień art. 15 i 31 oraz dodania nowego art. 21a.
Przy zmianie kompleksowej Ustawy o zbiorowym… należy, zdaniem Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie, uwzględnić także, oprócz propozycji ministerstwa, zgłoszone do nich uwagi IGWP.
W toku ubiegłorocznych negocjacji z Ministerstwem Infrastruktury w zakresie nowelizacji, Ustawy o zbiorowym… w wyniku postanowień Rady Izby, Biuro Izby przedłożyło Ministerstwu propozycję regulacji problematyki wód opadowych oraz roztopowych w innym niż ustawa akcie prawnym. IGWP zaproponowała, opracowała i przesłała Ministerstwu projekt zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie oraz niektórych innych ustaw i umieszczenie problematyki wód opadowych oraz roztopowych w ustawie o utrzymaniu porządku i czystości w gminie. Jednakże w przypadku umiejscowienia problematyki wód opadowych i roztopowych w ustawie o zbiorowym…, a raczej w tym kierunku zmierza ministerstwo, należy odpowiednio rozszerzyć treść ustawy, uwzględniając propozycje rozwiązań zamieszczone w projekcie zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie.
Konieczne jest równoczesne podjęcie prac nad zmianą Rozporządzenia Ministra Budownictwa z 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzanie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (DzU nr 127, poz. 886), chociażby w związku ze zmianami innych przepisów mających wpływ na ustalanie taryf.
Z uwagi na skalę zmian, celowe będzie opracowanie nowej treści ustawy – aktu w wersji jednolitej.
Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” zgłosiła ministerstwu gotowość opracowania ostatecznych założeń do zmiany ustawy o zbiorowym… do końca września 2010 r. Możliwe jest także opracowanie przez IGWP do końca listopada 2010 r., projektu ustawy, po ostatecznym określeniu przez Ministerstwo Infrastruktury zasad wyceny sieci, definicji przyłącza i statusu prawnego regulaminu dostawy wody oraz odprowadzenia ścieków. Proponowane zmiany legislacyjne zdecydowane ukierunkują zasady prowadzenia działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków w stronę prawa cywilnego.
Na podstawie: Maria Bakalarczyk: „Zeszyty IGWP” nr 9/2010.