Marek Górski

Kompleksowa zmiana systemu prawa ochrony środowiska wywołana zastała koniecznością dostosowania go do wymagań wynikających z norm prawa obowiązującego w Unii Europejskiej. Nowa konstrukcja pozwoleń emisyjnych służy także temu celowi. W konsekwencji ideą wyjściową dla instytucji „pozwolenia” stało się założenie, że ruch instalacji, która powoduje wprowadzanie do środowiska substancji lub energii, jest takim sposobem korzystania zwykłego, który będzie co do zasady dozwolony po uzyskaniu zgody właściwego organu administracji publicznej, mającej postać decyzji administracyjnej o charakterze właśnie pozwolenia.

Zgodnie z art. 76 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 nie wolno uruchomić nowo zbudowanego lub zmodernizowanego obiektu budowlanego lub instalacji bez wcześniejszego uzyskania wymaganej zgody i pozwolenia na korzystanie ze środowiska. Zgodnie natomiast z art. 180 nie wolno eksploatować instalacji bez uzyskania pozwolenia (o ile jest wymagane).
Art. 183 P.o.ś. wyraźnie określa charakter prawny pozwolenia emisyjnego oraz tryb jego wydawania. Pozwolenie jest decyzją administracyjną, czyli aktem administracyjnym, wydawanym w trybie regulowanym przepisami k.p.a. W ogólny sposób ustalono również właściwość organów w sprawie wydawania pozwoleń, przypisując tę kompetencję „organowi ochrony środowiska”. Pozwolenia emisyjne będą wydawane przez starostę albo, w przypadku instalacji zaliczonych do przedsięwzięć mogących...