Ostatnio ukazało się długo oczekiwane Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, noszące wprawdzie datę 3 lipca 2003 r., ale opublikowane w Dzienniku Ustaw z 23 grudnia 2003 r. (DzU nr 220, poz. 2181).

Fot. 1. Sygnalizatory nadjezdniowe nad osiami pasów ruchu, z ekranami kontrastowymi (fot. Jerzy Narożny)

Załączniki do rozporządzenia zostały wydrukowane dopiero w połowie stycznia bieżącego roku, mimo iż jest to podstawowy akt prawny w zakresie projektowania organizacji ruchu, sygnalizacji świetlnej i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zatwierdzania projektów przez starostwa, zarządy dróg wojewódzkich, urzędy marszałkowskie i jednostki administracji centralnej, w tym przypadku oddziały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Ponieważ nie każdy ma dostęp do tych przepisów, a sygnalizacji w terenie powstaje coraz więcej, postaram się przybliżyć główne zmiany, jakie zaszły w stosunku do tzw. czarnej instrukcji i na co należy zwracać szczególną uwagę podczas opiniowania i zatwierdzania projektów.

Przepisy ogólne
Dotychczasowe przepisy nakładały obowiązek zawarcia w projekcie szeregu informacji i rozwiązań dotyczących samego ...