Z dniem 15 marca 2001 r. zaczęły obowiązywać przepisy dotyczące planowania dużych obiektów handlowych, wynikające ze zmiany Ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym.
W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, ustalając przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnych funkcjach lub różnych zasadach zagospodarowania, wyznacza się obecnie także tereny, które mogą być przeznaczone pod budowę obiektów handlowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 1000 m2 - w gminach o liczbie mieszkańców do 20 tys. oraz o powierzchni sprzedażowej powyżej 2000 m2 - w gminach o liczbie mieszkańców ponad 20 tys.
Dla obszaru, na którym przewiduje się budowę obiektów handlowych, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego należy sporządzić obowiązkowo. W przypadku ustalenia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego terenów, które mogą być przeznaczone pod budowę obiektów handlowych, do projektu planu załącza się nie tylko prognozę skutków wpływu ustaleń planu na środowisko przyrodnicze, ale również prognozę skutków budowy tych obiektów dla rynku pracy, komunikacji, istniejącej sieci handlowej oraz zaspokojenia potrzeb i interesów konsumentów, a także opinię zarządu powiatu, zarządów gmin sąsiednich i powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów, dotyczącą budowy tego obiektu.
Jeżeli w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego nie przeznaczono terenów pod budowę obiektów handlowych, zarząd gminy może dokonać analizy...