Gminny monopol
Do uchwalonej 13 maja br. przez Sejm nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych może jeszcze wnieść poprawki rozpatrujący ją Senat.
Można jednak założyć, że ustawodawca przesądził ? wbrew stanowisku Rady Dialogu Społecznego, skupiającej reprezentatywne organizacje pracodawców oraz centrale związków zawodowych ? o wprowadzeniu do ustawy Prawo zamówień publicznych (P.z.p.) ?zamówień? in house. W tym kontekście napisano słowo ?zamówień? w cudzysłowie, gdyż przyjęty w ustawie ekskluzywny tryb powierzania zamówień spółkom komunalnym ?z wolnej ręki? w istocie nie ma nic wspólnego z zamówieniami publicznymi, rozumianymi jako otwarte na konkurencję procedury służące wybraniu najkorzystniejszej oferty.
Bezprzetargowy odbiór odpadów
Nowelizacja P.z.p. stała się również pretekstem dla wprowadzenia kolejnej, radykalnej zmiany w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (u.c.p.g.). Na obecnym etapie legislacyjnym art. 7 nowelizacji P.z.p. znosi wszelkie przepisy w u.c.p.g. zobowiązujące gminy do organizowania przetargów na odbieranie lub na odbieranie i zagospodarowanie odpadów. Wypada przypomnieć, że w latach 2010-2011, gdy decydowały się założenia i kierunki poprzedniej, obszernej nowelizacji tej ustawy, przedstawiciele Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu oraz organizacji samorządowych zapewniali przedsiębiorców: ?u podstaw niezmiennego postulatu przedstawicieli samorządu, w tym p...