Łączna długość dróg w Polsce wynosi ponad 415 tys. km, z czego ponad 367 tys. km to drogi gminne i powiatowe, co oznacza, że stanowią one aż 88,5% całkowitej ilości dróg1. Aby były jak najlepiej utrzymane, należy zarówno rzetelnie oceniać ich stan, jak i odpowiednio dobierać technologię naprawy lub budowy.

Pomimo że autostrady i drogi szybkiego ruchu przenoszą jedynie kilka procent całkowitego ruchu, to główny ciężar inwestycyjny w naszym kraju położony jest na tych właśnie kategoriach dróg. Drogi lokalne ? gminne i powiatowe ? są natomiast niedofinansowane, co widać w statystykach: ponad 41% stanowią tu drogi o nawierzchni nieulepszonej i gruntowej. Przy ograniczonych środkach należy tym bardziej dbać o ich optymalne wydawanie. Technologia budowy czy naprawy winna być wybrana adekwatnie do bieżących potrzeb i możliwości, ale również powinna uwzględniać przyszłe wymogi, np. wynikające ze wzrostu natężenia ruchu pojazdów.

W cyklu artykułów w kolejnych wydaniach ?Przeglądu Komunalnego? przedstawione zostaną uporządkowane wybrane technologie predestynowane dla dróg lokalnych, a także omówiony zostanie optymalny zakres ich wykorzystania. Nowe technologie dają nam bowiem dużo możliwości. Dzięki zmianom w procesie produkcji i specjalnym dodatkom, np. miału gumowego, tworzone są nawierzchnie, które można ?spersonalizować? do potrzeb danej jednostki organizacyjnej. Dodatkowo najczęściej są to technologie tańsze od tradycyjnych.

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?