Granice samodzielności przedsiębiorstwa wod-kan. Cz. II: niebezpieczna autonomia
Kontynuując rozważania zainicjowane w poprzednim numerze, trzeba przypomnieć, że fundamentalną funkcją komunalnych jednostek organizacyjnych jest wykonywanie obowiązków (własnych i zleconych), spoczywających na macierzystej jednostce samorządu terytorialnego.
Co oczywiste, w przypadku przedsiębiorstw wod-kan chodzi o zadanie wskazane w art. 3 ust. 1 tzw. ustawy branżowej (dalej: u.z.z.w.), czyli o zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. Jednocześnie nie sposób nie zauważyć, iż odpowiedź na pytanie: czy przedsiębiorstwo wod-kan może realizować inne zadania publiczne, wbrew pozorom nie jest jednoznaczna. Innymi słowy, obok ? umownie rzecz nazywając ? ?konserwatywnego? podejścia, bazującego przede wszystkim na treści definicji legalnej przedsiębiorstwa wod-kan (zob. art. 2 pkt 4 u.z.z.w.), z której wynika, iż interesujący nas podmiot winien skupić swą uwagę tylko na działalności ?w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków?, możliwe jest także zaprezentowanie zdecydowanie bardziej ?liberalnej? koncepcji, odwołującej się do przynależnej gminom swobody w zakresie decydowania o formach i metodach realizacji zadań własnych. W świetle tego ostatniego podejścia przedsiębiorstwo wod-kan może angażować się ? rzecz jasna, obok, a nie zamiast wykonywania zadań z art. 3 ust. 1 u.z.z.w. ? w działalność służącą realizacji innych zadań publicznych macierzystej gminy. Wychodząc z założenia, że taka dodat...